Employer Branding

Feedback, jak to łatwo powiedzieć… – część 2 z 3

Kształtowanie środowiska konstruktywnego feedbacku w pracy się opłaca: pracownikom (bo sami mogą sprawdzić czy spełniają oczekiwania), pracodawcom (bo mogą przekazywać informacje zwrotne nie tylko wtedy, gdy zbliża się ocena roczna lub gdy coś idzie źle) i wreszcie całej firmie (bo feedback to fundament otwartej kultury organizacyjnej, która sprzyja budowaniu zaangażowania).

 

 

 

W poprzednim odcinku pisałam o tym jak podejść do tematu feedbacku, o czym pamiętać i czego się wystrzegać. A JAK taki feedback przekazać?

 

Na początek wybierz odpowiedni moment i miejsce. To nie może dziać się w biegu, na korytarzu albo gdy jesteś zmęczony lub zdenerwowany. Ty, jak i Twój rozmówca, powinieneś mieć zapewniony spokój i komfortowe warunki. Tylko wtedy feedback ma szansę zostać przyjęty.

Na pewno nie może się on też odbywać długo po zdarzeniu. Gdy tak się stanie, to odwleczona informacja zwrotna nie przyniesie korzyści.

 

Pamiętaj też o zasadzie, która mówi, że wędkarz łowi ryby na przysmaki, które lubią ryby, a nie on sam. Oznacza to, że powinieneś dopasować język i styl komunikowania się do odbiorcy. Innymi słowy, jeśli chcesz przekazać feedback, to druga strona musi mieć szansę go zrozumieć.

 

Na początku spotkania powiedz o celu rozmowy odwołując się do konkretnego zachowania. Opisz to zachowanie, ale nie oceniaj osoby jako człowieka. Bądź obiektywny.

 

Odnoś się do ostatnich, obserwowalnych zachowań. Unikaj stwierdzeń „Ty zawsze”, „Ty nigdy”, „Ty jesteś”. Mów w swoim imieniu i używaj 1 os. l. poj. Mów o tym, co TY zaobserwowałeś. Nie powołuj się na opinie osób trzecich, nie oskarżaj.

 

Wyraź swoje uczucia, np.: „poczułem się urażony”, „jestem zadowolony”, „miło mi, że”. Informuj o swoich emocjach, nazywaj je i nie każ drugiej osobie się ich domyślać.

 

 

Zachęcaj do rozmowy zadając otwarte pytania, np.: „Jak myślisz, co mogę zrobić, żeby…”, „Jak mogę Ci pomóc?”.

 

Nie wymagaj natychmiastowej reakcji na Twoje słowa, jeśli druga strona potrzebuje czasu by się zastanowić. Bądź cierpliwy. Zapewnij, że chcesz pomóc, a Twój feedback był troską o lepszy jej rozwój.

 

Używaj feedbacku tak często, jak tylko będzie potrzeba. Wtedy nic Ci nie umknie, a Twoi pracownicy na bieżąco będą wiedzieć czego się od nich oczekuje. Zachęcaj do udzielania feedbacku także Tobie, proś o niego. Nic tak bowiem nie inspiruje do działania, jak wiedza w którym punkcie rozwoju teraz jesteśmy.

 

A o tym jak krok po kroku przeprowadzić rozmowę będzie w następnym odcinku.

grafika 1. tu

grafika 2. tu.

 

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczono wymagane pola *

*

Facebook