Książki dla miłośnika Employer Brandingu. Sprawdź jakie pozycje polecam (lista aktualizowana na bieżąco)

Zachęcona pytaniami moich studentów na temat „książek o EB, na które warto przeznaczyć swój czas” przygotowałam subiektywną listę

Zachęcona pytaniami moich studentów na temat „książek o EB, na które warto przeznaczyć swój czas” przygotowałam subiektywną listę pozycji „must have”. Mnie te tytuły dały bardzo wiele. Chociaż każde z nich z innej perspektywy dotyka interesującego nas tematu, stanowią inspirującą całość.

  1. N. Hatalska, „Cząstki przyciągania” – pozycja obowiązkowa dla kogoś, kto chce rozejrzeć się wśród ciekawych, niestandardowych kampanii marketingowych. Choć autorka wspomina o zaledwie 3 czy 4 działaniach z obszaru Employer Branding, to zdecydowanie warto zainspirować się całą resztą również.
  2. P. Tkaczyk, „Zakamarki marki” – książka, którą pochłonęłam w czasie jednej podróży pociągiem relacji Wrocław – Poznań. Autor przybliża świat marki, wizerunku, tożsamości, pozycjonowania, insightu. Ten słynny na całą Polskę Wrocławianin wie jak opowiadać historie o marce. Robi to naprawdę dobrze. A w dodatku świetnie przedstawia podstawowe zagadnienia ze świata brandingu. Myślisz, że to nie Employer Branding? Zajrzyj do książki, a przekonasz się jak niewielka jest odległość pomiędzy Klientem a Pracownikiem.
  3. J. Dąbrowska, „Praktyka Employer Brandingu. Rozmowy z managerami” – książka w 100% dotyka tematy EB, i to z bardzo praktycznej strony. Choć interlokutorami są przedstawiciele najrozmaitszych organizacji, na pewno znajdziesz tam wiele praktycznych rad, które z powodzeniem będziesz mógł zastosować w swojej małej lub dużej organizacji.
  4. Simon Barrow, Richard Mosley, „The employer brand. Bringing the best of brand management to people at work” – na tę książkę trzeba mieć trochę czasu. Wymaga skupienia, uważności, analizy. Nie jest łatwa (nie tylko dlatego, że czyta się ją w nie-ojczystym języku). To niejako przewodnik w świecie EB. Bo jak piszą na Amazonie: „Written by the creator of the Employer Brand concept and one of its most experienced practitioners, this book provides an inspirational and practical guide to the subject. Whether you are in senior line management, HR, marketing or internal communications, you will discover how managing your employer brand more effectively can improve your performance”.
  5. K. Wojtaszczyk, „Employer branding czyli zarządzanie marką pracodawcy” – autorka przede wszystkim wyjaśnia dlaczego należy stosować EB oraz w jaki sposób zarządzać marką organizacji jako pracodawcy. Chociaż jest to pozycja dość „naukowa”, to jest bardzo realna i pożyteczna.
  6. J. Leary-Joyce, „Budowanie wizerunku pracodawcy z wyboru” – autorka rozmawiała z przywódcami, kierownikami i pracownikami 100 najlepszych brytyjskich pracodawców, publikowanej przez tygodnik „Sunday Times” i stworzyła swoisty poradnik kształtowania angażującej atmosfery pracy.
  7. David Ogilvy, „Wyznania człowieka reklamy” – znów możesz być zaskoczony, że pozycja nie-EBowa. Wprost przeciwnie. Jej absolutnie najmocniejszą stroną są barwne anegdoty, które przybliżają nas do rozumienia po co ta reklama w ogóle jest potrzebna. Ten bestseller aż się prosi o należne miejsce na półce Employer Brandingowca.
  8. J. Collins, „Od dobrego do wielkiego” – zaskakujące opisy 11 przypadków firm, które zmieniły swą kulturę organizacji, swoje DNA i stały się rozpoznawalne na całym świecie (m.in. Intel, Coca-Cola i General Electric). Magazyn „Fast Company” nazwał tę książkę biznesową ideą roku. Czy potrzeba zachwalać ją dalej?
  9. K. Murray, „Inspirująca komunikacja” – podtytuł tej książki to „Podręcznik dla liderów”, ale moim zdaniem mógłby on z powodzeniem brzmieć „Podręcznik dla EBowca”. Jest bardzo praktyczna i inspirująca.
  10. F. Laloux, „Pracować inaczej” – chwilami trudna w odbiorze, ale baaaardzo mądra książka. Pokazuje kulturę organizacji, jej przemiany, jej ewolucję. Turkus w czystej postaci. Mówi się o nim coraz więcej i częściej, nie tylko na konferencjach HR.
  11. T. Kelly i D. Kelly, „Twórcza odwaga” – mam tę książkę w formie e-booka, ale gdyby była w wersji „tradycyjnej” na pewno zawierałaby mnóstwo karteczek post-it wraz z notatkami poprzyklejanymi przy interesujących fragmentach. A tych jest w książce mnóstwo! Przykłady projektów realizowanych metodą design thinking nie tylko rozszerzają źrenice ciekawości, ale przede wszystkim umacniają w przekonaniu, że DT z powodzeniem można wykorzystywać w Employer Brandingu (w wielu miejscach na blogu dowiedzieć się możesz jak to robić, np. tu, tu lub tu).
  12. Maja Gojtowska, „Candidate Experience. Jeszcze kandydat czy już klient?” – Maja dzieli się przemyśleniami i – przede wszystkim – przykładami z polskiego rynku na ciekawy, trafny i spójny Candidate Experience. Dwanaście rozdziałów książki przybliżą Ci nie tylko to czym CX tak naprawdę jest, ale w interesujący sposób zaprezentują refleksje Mai poparte danymi z badań. Moja recenzja książki, do której szczerze Cię zachęcam, przybliży Ci więcej szczegółów.
  13. Dorota Raniszewska, Jeden obraz – wiele słów” – absolutnie fenomenalna (i obowiązkowa) pozycja dla trenerów, facylitatorów, coachów, moderatorów badań fokusowych. Jak za pomocą obrazów rozmawiać m.in. o rozwoju osobistym, ważnych decyzjach, a także marce własnej i marce osobistej.
  14. Justyna Matras, Rafał Żak, „Trener w rolach głównych” – jesteś trenerem? Tę książkę musisz koniecznie przeczytać. Mnóstwo narzędzi, mnóstwo wiedzy (ciekawy rozdział o procesie grupowym), mnóstwo inspiracji (przykłady!).
  15. Kim S. Cameron, Robert E. Quinn, „Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana”. Kulturę organizacji trudno zdefiniować, bo jest jak powietrze. Ona po prostu jest. Czy zarządzamy nią świadomie, czy próbujemy jej nie zauważać – wywiera kluczowy wpływ na organizację. Autorzy książki wyjaśniają krok po kroku jak kulturą „zarządzać”, a ich Model Wartości Konkurujących jest (empirycznie przeze mnie sprawdzonym!) doskonałym wręcz narzędziem upraszczającym niełatwe przecież zagadnienia, jakim są bez wątpienia kultura i wartości.
  16. Eric G. Flamholtz,  Yvonne Randle, „Kultura firmy”. Warto wydać na tę książkę niemałe pieniądze. Wydana przez ICAN Institute gwarantuje wysoką jakość merytoryczną. Autorzy opisali pięć obszarów zarządzania kulturą: Orientacja na klienta // Orientacja na ludzi // Orientacja procesu // Silne standardy wydajności i odpowiedzialności// Innowacja i otwartość na zmiany. Liczne przykłady i analizy pomogą Ci opracować sześcioetapowy konkretny plan zarządzania kulturą organizacji. Pamiętaj jednak, że nie ma tu gotowych odpowiedzi. Tak, jak nie ma jednego, gotowego wzorca kultury.
  17. Anna Macnar, „Employer Branding bez tajemnic”. Kompendium wiedzy, podręcznik, przewodnik. Tak w skrócie mogłabym przedstawić książkę, obok której student(ka), specjalista (ka) czy nawet już i ekspert(ka) EB przejść nie może obojętnie. Krok po kroku autorka oprowadza po takich obszarach, jak: marka i budowanie doświadczeń, grupy docelowe i persony, Employee Value Proposition, Employee Advocacy, itp. Materiał dla kogoś, kto dopiero zaczyna w EB, ale też i dla osoby, która poprowadziła niejeden już projekt i chciałaby sprawdzić czy czegoś nie pominęła. Chociaż nie znajdziesz tu konkretnych narzędzi czy matryc (bo też nie takie było założenie tej książki), to na pewno uważny czytelnik będzie mógł  na jej podstawie przygotować plan strategii dopasowany do swojej organizacji (=celów, zasobów, ograniczeń). Naprawdę dobra robota!
  18. Urszula Zając-Pałdyna, „Employer Branding po polsku”. Chcesz ciekawe przykłady działań EBowych? A może wolisz poczytać o najważniejszych pojęciach z obszaru budowania wizerunku pracodawcy? A może masz ochotę na interesujący koktajl powyższych kwestii? Książkę Uli czyta się szybko i przyjemnie. I z jakimś takim sympatycznym poczuciem, że -prawniczka z wykształcenia- świetnie potrafi połączyć konkret i obiektywne dane z humanistyczną stroną Employer Brandingu.
  19. Seth Stephens-Davidowitz, „Wszyscy kłamią”. Rozszerzenie tytułu tej książki jest jest trafnym streszczeniem: „Big data, nowe dane i wszystko, co internet może nam powiedziec o tym, kim naprawdę jesteśmy”. Autor udowadnia jak na podstawie danych, których dostarcza wyszukiwarka internetowa, można poznać ludzi: ich preferencje seksualne, filmowe i polityczne. Przekonuje, że ludzie kłamią w deklaracjach (np. ankietach), a prawdę wpisują w Google. Warto sięgnąć po mnóstwo odkrywczych przykładów i zastanowić się nad swoją pracą badacza marki pracodawcy. W tym wpisie szerzej opisuję dlaczego warto. Inspirująca lektura!
  20. Paul Arden, „Cokolwiek myślisz, myśl odwrotnie”. Książka dyrektora kreatywnego Saatchi&Saatchi pokaże Ci jak czasem nierozawaga jest lepsza, niż rozsądek. Odwaga, ryzyko, testowanie i eksperymentowanie. Tym powinien odznaczać się każdy, kto chce zmieniać świat wokół siebie. A taką przecież rolę powinien mieć, moim zdaniem, EBowiec. Lektura tej książki to czysta przyjemność. Obok błyskotliwych rad, inspirujących historii znajdziesz w niej również ciekawe zdjęcia. Lubię każdemu mojemu klientowi wysyłać ją w podziękowaniu za współpracę.
  21. Edyta Sander, Mateusz Jabłonowski, „Employer branding. Praktyczny podręcznik”. Autorzy dotrzymują słowa danego w tytule. Na wskroś praktyczne ujęcie tematu! Lista i opis narzędzi EB zewnętrznych/wewnętrznych oraz offline/online. Do tego: podpowiedzi KPI, lista możliwych zagrożeń, ale też i sprawdzonych rekomendacji. Całość spięta klamrą 'Talent Journey’, która prowadzi nas przez najważniejsze etapy doświadczania marki: od 'awareness’ do 'parting’. +25 krótkich opisów projektów od różnych pracodawców sprawia, że mamy do czynienia nie tylko z pomysłami („Co zaprojektować dla grupy docelowej?”), ale dostajemy podpowiedzi jak w praktyce może to wyglądać. Podręcznik jako must have dla rozpoczynających swoją przygodę z projektami EB, jak również i dla wyjadaczy. Świetnie porządkuje wiedzę!
  22. Janina Bąk, „Statystycznie rzecz biorąc. Czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla”. Na samą myśl o skonstruowaniu ankiety do pracowników robi Ci się niedobrze? Nie wiesz jak dobrać grupę do badania? Czego szukać w wynikach? I jeszcze jak je zwizualizować? Z pozoru o labradorach, klapkach kubota, biszkoptach i intymnych chwilach w łazience. Janina Bąk o statystyce i badaniach opowiada tak, że płoną policzki! Nagle pojęcia, takie jak: korelacja, reprezentatywność, eksperyment, ilościowe i jakościowe metody badawcze, itd. stają Ci się tak bliskie, że chcesz się do nich nie tylko przytulić, ale odtąd zacząć brylować w towarzystwie z ich udziałem! Bo nagle rozumiesz jak kłamią słupki danych prezentowanych w rządowych wiadomościach, albo jak manipulują i straszą antyszczepionkowcy. Koniecznie sięgnij po tę książkę. Zwłaszcza w towarzystwie dobrej czekolady! Ale Nobla nie oczekuj ;-).

A Ty, co byś dodał/a do listy?

 

Grafika tu.

Szukasz szkolenia z Employer Branding lub badania kultury organizacji?


Bądź na bieżąco z Employer Brandingiem => zapisz się na newsletter bardzoHR


Podziel się

9 thoughts on “Książki dla miłośnika Employer Brandingu. Sprawdź jakie pozycje polecam (lista aktualizowana na bieżąco)

    1. AUTHOR
    1. AUTHOR
    1. AUTHOR

Skomentuj Daria Siwka Anuluj pisanie odpowiedzi