liderzy opiniiJak zidentyfikować liderów opinii? Zacznijmy od próby definicji. Lider opinii to osoba, która interesuje się mocno danym tematem, biegle porusza się w nim, często jest trendsetterem. Chętnie dzieli się wiedzą, a inni chętnie zwracają się do niej po porady. Jest często ekspertem w danej branży. Rady, poglądy i komentarze dot. danej dziedziny wygłoszone przez lidera opinii mają zazwyczaj duży wpływ na dalszy bieg zdarzeń i poglądy innych.

 

 

To często osoba, która może być wzorem do naśladowania. To autorytet, osoba, która umie wpływać na poglądy innych, ich preferencje, a co za tym idzie na ich decyzje. To osoba o dużych zdolnościach perswazyjnych. Chętnie inspiruje innych, doradza im. Jest wiarygodna w oczach innych, w naszym przypadku w oczach pracowników. Ma często silną pozycję w organizacji, może to być także nieformalna pozycja. Ma duży posłuch wśród pracowników.

Takie osoby możemy spotkać w naszych organizacjach. Niektórzy zostali liderami opinii ze względu na zajmowane stanowiska, wiedzę, doświadczenie, inni ze względu na ich wybrane cechy charakteru, takie jak charyzma, przebojowość czy odwaga.

 

Jak znaleźć liderów opinii w firmie?

Jeśli do tej pory nie ujawnili się dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu, rozpocznijmy poszukiwania od rozmów z kluczowymi osobami w naszej organizacji. Warto podpytać kadrę kierowniczą, kto ma szczególną wiedzę na dany, interesujący nas temat, kto interesuje się wskazanymi zagadnieniami, kto chętnie i głośno wyraża swoje opinie i służy innym radą w danym obszarze, który nas interesuje. Warto także przejrzeć np. wcześniejsze publikacje w magazynach firmowych czy intranecie i sprawdzić, kto wcześniej zabierał głos w pożądanym temacie.

Istnieje także możliwość poszukania takiego lidera opinii poza organizacją. Możemy przecież podeprzeć się wiedzą i doświadczeniem ekspertów zewnętrznych, autorytetów w danej dziedzinie, osób powszechnie znanych np. z mediów. Wszystko zależy od zadania, które przewidzieliśmy dla naszego lidera i jak zwykle naszej kreatywności.

 

Zasady współpracy z liderem opinii  

Po pierwsze musimy sobie odpowiedzieć na pytanie, jaki cel chcemy osiągnąć, angażując lidera opinii do naszego projektu. Zarówno my jak i lider musimy wiedzieć, jaki efekt będzie pożądany. Wtedy dopiero możemy planować zadania, których realizacja przybliży nas do celu. Lider opinii z pewnością będzie wiedział, jak i co mówić, nasze zadanie będzie polegało na dostarczaniu mu bieżących informacji i angażowanie w kolejne kroki przedsięwzięcia.

Co może być pomocne:

  • wcześniejsze przygotowanie dla lidera opinii Q&A, czyli listy pytań i odpowiedzi na najważniejsze kwestie dot. realizowanego projektu, działań, celu przedsięwzięcia,
  • zdefiniowanie kluczowych haseł w komunikacji, w której ma wspierać nas lider (jakich słów ma używać, na co zwrócić uwagę w przekazach itp.),
  • określenie harmonogramu działań z udziałem lidera,
  • wspólne zaplanowanie strategii działania – pamiętajmy, że mamy do czynienia z osobą, która jest autorytetem, ma sporą wiedzę na dany temat, warto więc skorzystać z jej pomysłów i uwag.

 

Artykuł ukazał się pierwotnie na blogu komunikacji wewnętrznej bedifferent.

Źródło grafiki tu.

Pin It

Zostaw komentarz