W formie warsztatów poprzedzonych wywiadami indywidualnymi omawiam stopień dojrzałości kultury organizacyjnej i jej wpływu na biznes (Metodologia OCAI).
Dobre praktyki badania kultury organizacji
Z jakich metod badawczych korzystać?
To, jakich metod badawczych użyjemy do definiowania naszej kultury zależy od wielkości organizacji, rozproszenia jej struktury, a nawet zakresu dotychczasowej wiedzy nt. organizacji i jej kultury. Możemy skorzystać z:
- desk research (analiza danych zastanych)
- ankiet
- wywiadów indywidualnych
- wywiadów grupowych, tzw. fokusów
- obserwacji (uczestniczącej i nieuczestniczącej)
Jak dobierać grupę badawczą?
Jeśli nasza firma jest niewielka (+50 pracowników), to oczywiście możemy spotkać się z każdą osobą indywidualnie i uważnie zbadać podobieństwa oraz różnice w oczekiwaniach względem KO. Jeśli jednak liczy ona więcej, niż 100 pracowników, to możemy zmiksować metody badawcze. Tak zwana triangulacja metod pomoże uzyskać pełniejszy obraz. Przykład procesu badawczego w dużej organizacji:
Czym jest motodologia OCAI?
Metodologia OCAI (Organizational Culture Assessment Instrument) Davida Camerona I Petera Quinna pozwala na uchwycenie tego, co trudne do zmierzenia. Zamiast analizy ilościowych danych, słupków i tabel, w przystępny sposób – bo za pomocą wykresów – ułatwia zrozumienie procesów zachodzących w organizacji.
Jakie przykładowe pytania można zadać przy badaniu kultury organizacyjnej i wartości?
Poniżej znajdziesz przykłady pytań do wykorzystania w ankiecie.
Cast study badania kultury organiacyjnej i wartości
branża i wielkość firmy – firma z obszaru e-commerce, zlokalizowana na północy kraju. Zatrudnia +80 pracowników.
metody badawcze – ze względu na strukturę rozproszoną oraz styl pracy hybrydowej zdecydowałam się przeprowadzić wywiady 1:1 w formie online. Do rozmów zaprosiłam zarząd, liderów oraz grono ekspertów. Po zebraniu w ten sposób danych jakościowych, przenalizowałam je wspólnie z interdyscyplinarnym Zespołem Projektowym (warsztat online, 6h). Na tej podstawie przedstawiłam rekomendacje Zarządowi oraz Zespołowi HR.
przebieg projektu – projekt trwał 2 miesiące, w całości realizowany był online. Etapy: kick-off + wywiady z zarządem (w tym kwestionariusz OCAI), proces badawczy, synteza danych, warsztaty z Zespołem Projektowym, przygotowanie rekomendacji, retro z Zarządem wraz z zatwierdzeniem efektów projektu. Kluczowy w przebiegu projektu okazał się dobór członków Zespołu Projektowego. Jako przedstawiciele najważniejszych obszarów biznesu, zmiksowani pod względem długości stażu, ról, wieku i płci zapewnili różnorodne perspektywy nie tylko na listę Wartości (cel projektu), ale również dostarczyli mnóstwo pomysłów na działania wspierające w organizacji pożądany typ kultury.