Employer branding  – definicja

To składanie obietnicy (Candidate Experience) i realizowanie jej w działaniu (Employee Experience). Pracodawca, w poszczególnych punktach styku składa pewną obietnicę, tj. deklaruje listę korzyści, które stoją za marką. Employer Branding jest zatem procesem uwiarygadniania komunikatu za pomocą tzw. „dowodów słuszności”. Pracownicy i ich historie, fakty i liczby, styl zarządzania i leadership, projekty i zadania, know-how ekspertów i możliwości rozwoju, technologie i park maszynowy – jest mnóstwo możliwości by pokazać ‘dlaczego warto dołączyć’ oraz ‘dlaczego warto zostać’ w danej organizacji.

Employer branding  – cele

Celem Employer Brandingu jest budowanie spójnego i pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy w opinii pracowników firmy, kluczowych kandydatów na rynku pracy oraz partnerów biznesowych i klientów poprzez proces logicznych, spójnych, wiarygodnych i atrakcyjnych dla nich doświadczeń z marką.

Rodzaje employer brandingu 

  1. Employer Branding wewnętrzny (nazywany też Employee Brandingiem) to wszelkie działania podejmowane przez organizację ‘dla’ oraz ‘z udziałem’ pracowników. Ich celem jest budowanie poczucia dumy z marki oraz przynależności do określonego środowiska pracy. Dobrze zaprojektowane procesy (od on-boardingu aż po off-boarding) pomagają doświadczać pracy na każdym jej etapie. Jeśli doświadczenia są pozytywne, pracownicy w naturalny sposób stają się ambasadorami marki. Natomiast chętnie dzieląc się swoją opinią na zewnątrz zwiększają zasięgi marki i promują jej obietnicę we własnej sieci kontaktów.
  2. Employer Branding zewnętrzny to z kolei wszystkie działania wizerunkowe i rekrutacyjne, które możemy obejrzeć i doświadczyć będąc na zewnątrz danej organizacji. Strona kariery, blog, profile karierowe w social mediach, eventy otwarte (od targów pracy po CSRowe wydarzenia), proces rekrutacyjny – lista możliwości jest praktycznie nieskończona. Co ważne, marka powinna rozumieć, że jeśli nie ma zaopiekowanych tzw. standardowych formatów (jak np. www i obecność w wyszukiwarce), to powinna wstrzymać się w inwestowanie zasobów w niestandardowe działania (np. podcasty). „Nie ma Cię w sieci, to nie istniejesz” – to powiedzenie idealnie pasuje do Employer Brandingu. Pracodawca i jego obietnica nie będzie wiarygodna jeśli nie będziemy mogli jej zweryfikować w najważniejszych dla niej punktach styku: pozycja w naturalnych wynikach wyszukiwania (SEO) oraz opinie pracowników (Employee Advocacy).

Korzyści z employer brandingu 

  1. Korzyści rekrutacyjne:
    • lepsze dopasowanie kandydatów do kultury organizacyjnej.
    • krótszy czas rekrutacji.
    • niższy koszt rekrutacji.
    • więcej oszczędności (niższe oferty finansowe).
    • większa ilość aplikacji spontanicznych.
  2. Korzyści organizacyjne:
    • Niższy procent odejść dobrowolnych.
    • Mniejsza podatność na „podkupienie” przez konkurencję.
    • Dobrowolne odejścia „niedopasowanych”.
    • Obniżona absencja w pracy.
    • Wyższa satysfakcja i zaangażowanie pracowników.
    • Więcej rekomendacji.
    • Mniej stresu w pracy.
    • Większa odwaga do podejmowania uzasadnionego ryzyka.
    • Większa lojalność pracowników w gorszych czasach dla firmy.
  3. Korzyści biznesowe:
    • Wyższe przychody i zyski.
    • Wyższy zwrot z inwestycji.
    • Innowacyjność rozwiązań.
    • Wyższa jakość obsługi klientów.
    • Wzrost satysfakcji i lojalności klientów.

Jak zmierzyć employer branding

Podstawowe wskaźniki, za pomocą których możesz monitorować czy osiągasz cele EB:

  1. Wskaźniki zewnętrzne
    • Rozpoznawalność i atrakcyjność marki wśród kandydatów
    • Rozpoznawalność i atrakcyjność marki w środowisku lokalnym
    • Wskaźniki efektywności kampanii prowadzonej w Social Media (np. zasięgi)
    • Wskaźniki kampanii prowadzonej online (np. CTR, koszt dotarcia)
    • Wskaźniki kampanii prowadzonej mediach tradycyjnych (np. ilość aplikacji)
    • Wskaźniki kampanii prowadzonej outdoor (np. ilość aplikacji)
    • Wskaźniki kampanii prowadzonej mediach drukowanych (np. ilość aplikacji)
    • Wskaźniki obecności firmy w eventach zewnętrznych (np. ilość spontanicznych kontaktów)

  2. Wskaźniki wewnętrzne
    • Liczba składanych aplikacji na dane stanowisko
    • Poziom aplikacji (jakość)
    • Długość procesu rekrutacji oraz czas zaangażowania lidera
    • Koszt zatrudnienia pracownika
    • Poziom rotacji w firmie
    • Poziom retencji w firmie
    • Poziom zaangażowania pracowników
    • Wskaźniki Programu poleceń

 

Księżki o employer brandingu 

Przeczytaj mów wpis poświęcony książkom o employer branding – https://bardzohr.pl/2018/10/30/ksiazki-dla-milosnika-employer-brandingu/

 

Case study i przykłady

Tu znajdziesz przykłady działań employer branding , a poniżej poczytasz skrócone case study moich projektów

Case study: social media
Case study: video
Case study: zakładka kariery
Case study: książeczka benefitów

Klient: firma shared service wchodząca w skład międzynarodowej grupy z branży piwowarskiej. Znana marka na polskim rynku. Oddział shared service zlokalizowany w dużym mieście wojewódzkim.


Cel projektu: budowanie wizerunku firmy jako organizacji młodej, energicznej i elastycznej. Niwelowanie negatywnego wpływu stereotypu na temat pracy w obszarze finansów. Podniesienie świadomości marki wśród kandydatów ubiegających się o pracę w firmie.


Grupa celu: studenci kierunków filologicznych, studenci kierunków ekonomicznych, kandydaci do pracy, pracownicy shared service, pracownicy Grupy.


Projekt: stworzenie i prowadzenie profilu firmy na Facebook.com. Planowanie i tworzenie contentu profilu a także promowanie profilu do wewnątrz/na zewnątrz organizacji. Współpraca trwała 2,5 roku.

Klient: znana marka z branży ceramiki łazienkowej. 4 oddziały w Polsce.


Cel projektu: pokazanie atrybutów Employee Value Proposition, a tym samym zaprezentowanie różnych możliwości rozwoju w firmie. Przedstawienie charakteru pracy na wybranych stanowiskach, w kluczowych obszarach organizacji.


Grupa celu: kandydaci do pracy, studenci.


Projekt: opracowanie scenariusza i nakręcenie na jego podstawie krótkiego filmu wizerunkowego, w którym udział bierze kilkunastu pracowników ze wszystkich lokalizacji.

Klient: niewielka firma z branży IT.


Cel projektu: budowanie marki pracodawcy w branży IT na Dolnym Śląsku wśród profesjonalistów i studentów.


 Grupa celu: klienci firmy (B2B), kandydaci, pracownicy, agencje rekrutacyjne.


Projekt: zaprojektowanie i zaprogramowanie responsywnej strony www, wraz ze wszystkimi zakładkami (od layuotu po content).

Klient: znana firma z branży automotive


Cel projektu: wzmocnienie pozytywnego odbioru przez pracowników materialnych atrybutów Employee Value Proposition (od „bonów świątecznych” po dofinansowanie dojazdów do pracy).


Grupa celu: pracownicy firmy oraz pracownicy tymczasowi.


Projekt: opracowanie treści oraz zaprojektowanie i wyprodukowanie broszury „Benefity w naszej firmie”. Broszura zawierała wszystkie informacje na temat dodatków, dofinansowań, materialnych nagród, premii, itp., które należą się pracownikom tej organizacji.