Welcome, Nowy Pracowniku! Jak przyjmuje się do pracy w IT KRD? [case] A na końcu tekstu – zagadka

Lubimy niespodzianki i prezenty – to naturalne. Przyłączając się do nowego zespołu odczuwamy niepokój – to także naturalne.

Lubimy niespodzianki i prezenty – to naturalne. Przyłączając się do nowego zespołu odczuwamy niepokój – to także naturalne. Wiedząc to możemy połączyć te dwie sytuacje w pozytywne doświadczenie. I to w taki sposób, że początek procesu on-boardingu kojarzyć się z przyjemnym uczuciem zaskoczenia. Tak, jak to robią w IT KRD.

Wykonując cotygodniową prasówkę w social media natknęłam się na taki oto post:

 

Zaintrygowana napisałam do IT KRD. Zadałam pytanie kluczowe, pytanie wręcz dziennikarskie, od którego niejeden reporter rozpoczyna swój wywiad: „Ale o co chodzi?”. I otrzymałam odpowiedź! Wyobraźcie sobie – napisałam do pracodawcy, a on ODPOWIEDZIAŁ! Wooow! Nieczęsta praktyka (niestety) na rynku. A tu proszę: jest odpowiedź, jest otwartość, nie-lukrowanie a przedstawianie spraw tak, jak rzeczywiście są odbierane, ba – są nawet zdjęcia! Zatem częstujcie się, inspirujcie, podglądajcie. Maria Zarych (dalej MZ), HR Business Partner Departamentu IT opowiada jak to jest z tymi welcome packami, o co w nich chodzi, jak są przyjmowane przez pracowników, a także – jak będą rozbudowywane przez zespół HR.

MZ: Jeżeli chodzi o welcome packi w naszej firmie, proces funkcjonuje dobrze od około 2016 roku. W skład welcome pack wchodzi: kubek, długopis, notatnik, krówki, kawa, herbata i cukier, wszystko zapakowane w ładną torebeczka z logo. Zazwyczaj wywołuje to uśmiech na twarzach nowych pracowników i wszyscy od razu zaglądają – co jest w środku, co nie raz burzy nasze HR-owe intro.

DS: Czekaj, czekaj – zaintrygował mnie ten cukier. Po co? Skąd? Dlaczego?

MZ: …Cukier najzwyczajniej w świecie do kawy i herbaty ? Nie każdy pije małą, czarną niesłodką ?

DS: W czyjej głowie zrodził się pomysł kartki?

MZ: Kartka w takiej szacie graficznej to pomysł, który zrodził się w mojej głowie, ale nie ukrywam, że zostałam zainspirowana przez wrocławskie wydarzenia HR-owe (EBMasters czy HRove) i masę artykułów, które krążą po Linkedin i w czasopiśmie HR Business Partner.

DS: A dlaczego w takiej formie?

MZ: Forma jest czytelna, prosta do realizacji i przyjemna dla oka. Dodatkowo, kartka sama w sobie dobrze się kojarzy. Zespół może napisać kilka słów od siebie albo po prostu się podpisać. Ja zawsze życzę powodzenia i zostawiam swoje imię.

DS: W tym pomyśle podoba mi się udział zespołu. Domyślam się jednak, że pojawiło się od pracowników mnóstwo pytań. Co w ogóle powiedzieli na Waszą propozycję?

MZ: Dostałam masę pytań: Po co ta kartka? Co ona wniesie? Kto to wymyślił?

Ale podsumowując odbiór był ogólnie pozytywny. Są zespoły, które podchodzą z dużym entuzjazmem do wszelkich nowinek, a są też zespoły bardziej oporne na zmiany.

Ogólnie w IT KRD HR mocno współpracuje z IT w ramach inicjatywy HR+. Pomysł kartek dla nowych pracowników omawiany był w ramach tego projektu. Zrobiliśmy burzę mózgów z niezastąpionymi Scrum Masterami, którzy mocno wspierają nasze inicjatywy w zespołach.

DS: A jak reagują na to nowi pracownicy?

MZ: Zazwyczaj po prostu uśmiechem. Często też zaczynają pytać kto jest kto, bo nie mogą rozszyfrować pisma. Taka zabawa w grafologa może być niezłym początkiem integracji ;-).

DS: Czy obecny Welcome Pack jest już w ostatecznym kształcie, czy planujecie jeszcze coś wprowadzić?

Pomysłów jest masa! Już wdrożone to: Opiekun (Buddy) dla nowego pracownika, a raczkuje ocena procesu onbordingu ?

W planach mamy stworzenie podręcznika „’Witaj na pokładzie’, czyli przewodnik dla nieustraszonych, który powie Ci co możesz zrobić, kiedy nie ma nikogo obok kapitana, który mógłby Ci powiedzieć co robić”.

DS: Nazwa na pewno będzie zachęcać by wczytać się w treść. Co w niej będzie można znaleźć?

MZ: W podręczniku chcemy zawrzeć takie informacje jak:

  • zasady panujące w IT KRD (dress code, godziny pracy i inne),
  • dostępne benefity i zniżki dla pracowników,
  • firmowe bistro (gdzie sprawdzić menu, informacja na temat ceny jedzenia i dostępnych zniżek),
  • informacja o najważniejszych osobach w IT,
  • przedstawienie Scrum Masterów i HR Business Partnera/ów (gdzie je znaleźć, z czym się do nich zgłaszać),
  • odnośnik do firmowych kont na Facebooku i Linkedin,
  • informacja o programach, które funkcjonują w organizacji: Metoda na Głoda, IdeaHub, Kuźnia Rewelacyjnych Deweloperów, IT Hero,
  • informacja o inicjatywach pracowniczych, np. welcome cake

W planach mamy jeszcze obiad w 5. dniu pracy z HR-em (HR Business Partner i osoba zatrudniona).

DS: A, to ciekawe! Taki jakby ostatni etap rekrutacji, bo przecież okres próbny jest zawsze ‘tylko’ okresem próbnym, czyż nie?

MZ: Ha, ha. Raczej nie w tym stylu chcemy prowadzić to spotkanie. Ma być ono podsumowaniem pierwszego tygodnia. Zależy nam żeby wiedzieć z jakimi problemami borykają się nasi nowi pracownicy, co im się podoba, a co jeszcze powinniśmy poprawić. Ogólnie wychodzimy z założenia, że praca działu HR obecnie nie kończy się w momencie zamknięcia procesu rekrutacyjnego, a obejmuje dalsze działania, których celem jest wdrożenie nowej osoby w zespół i w życie firmy ?. W ITKRD proces ten nie ogranicza się wyłącznie do pierwszych dni pracy, a obejmuje cały okres próbny, podczas którego obie strony mogą sprawdzić, czy ich oczekiwania są zbieżne. Stąd pomysł na obiad z HR-em po pierwszym tygodniu pracy. Osobiście lubię podchodzić do biurka nowej osoby, porozmawiać i upewnić się, że wszystko jest „na swoim miejscu”.

Dziękuję za rozmowę!

 

Post scriptum:

DS: Przy okazji analizy wspomnianego posta zauważyłam, że macie intrygujące nazwy zespołów. Powiesz coś więcej?

MZ: Mamy firmowy slang, jeżeli chodzi o nazewnictwo zespołów. Znajdziecie u nas m.in.: Gwiezdną Flotę, AngryNerds, Rescue Rangers, Dywizjon 404, 300 (Trzystu!), Green Squad

Zagadkę dotyczącą nazw naszych zespołów można rozwiązać na naszej minisite: www.it.krd.pl

P.S. O idei on-boardingu możesz przeczytać w jednym z moich pierwszych wpisów na blogu. Tu też zobaczysz jak inne firmy witają Nowego.

Szukasz szkolenia z Employer Branding lub badania kultury organizacji?


Bądź na bieżąco z Employer Brandingiem => zapisz się na newsletter bardzoHR


Podziel się

Skomentuj wpis