RODO. Nie taki strasznie nudny wilk jak go malują. Zgrywalizowana kampania informacyjna w Exact Systems [case]

Chociaż wiesz, że znajomość RODO jest kluczowa (nie tylko ze względu na wielomilionowe kary…), to gdy tylko o

Chociaż wiesz, że znajomość RODO jest kluczowa (nie tylko ze względu na wielomilionowe kary…), to gdy tylko o nim słyszysz, to jakaś cząstka Ciebie chce uciekać? Mam tak samo. Dlatego ta kampania ‘odczarowująca’ to pojęcie mnie tak urzekła! Przeczytaj koniecznie o grywalizacji, jaką opracowano w Exact Systems.

Projekt narodził się w głowach Menedżerki ds. Rozwoju i Rekrutacji Pracowników oraz Inspektora Danych Osobowych. Dostrzegali oni potrzebę edukowania pracowników z trudnych tematów ochrony danych osobowych, jednak od samego początku zdawali sobie sprawę z tego, że nie dla wszystkich te treści mogą wydawać się atrakcyjne. Dlatego tak ważne było dla nich zaprojektowanie kampanii w takiej formie, by wspierała grywalizację, zabawę oraz oczywiście przekazywała potrzebną wiedzę.

W pierwszej kolejności spisaliśmy wszystkie informacje, które w naszym przekonaniu pracownicy powinni znać z ustawy o RODO. Z tego groma informacji wybraliśmy wspólnie 10 kluczowych elementów. Stanowiły one dla nas oś całej kampanii – mówi mi Starsza Specjalistka ds. Komunikacji Aleksandra Kroll. Opracowaliśmy założenia, nadaliśmy akcji tytuł „Rodek radzi” i byliśmy gotowi do pracy! – dodaje Ola.

Intranet stanowił główne źródło informacji. W poniższych screenach zobaczycie animowaną postać w okularach – bohatera kampanii. Trzyma on w jednej ręce wskaźnik, w drugiej książkę. Jest też posiadaczem tajemniczej czarnej teczki, o której przeczytacie poniżej.

 

 

 

 

 

 

 

Od razu zapowiedzieliśmy, że z Rodkiem nasi pracownicy będą spotykać się regularnie, w każde piątkowe popołudnie, a cały projekt zakończy się konkursem, w którym można będzie zgarnąć oryginalne nagrody (w tym czarną teczkę Rodka). Oznaczaliśmy też osoby odpowiedzialne za ten projekt pod względem merytorycznym, które mogły służyć radą i rozwiewać wątpliwości dotyczące zagadnień z obszaru RODO – uzupełnia Ola.

Jak widzicie, treści są niezwykle krótkie, nie zawierają dodatkowych opisów. W zamyśle miały być one jedynie drogowskazem dla pracowników, a nie wyczerpującym zbiorem odpowiedzi na wszelkie wątpliwości. Te mogli rozwiewać u wspomnianych wyżej ambasadorów projektu.

Ola podkreśla, że do ostatniego momentu nie wiadomo było kto zostanie zwycięzcą:

Kampanię zakończyliśmy konkursem, w którym wyłoniliśmy troje laureatów. Wyniki konkursu były imponujące, średnia poprawnych odpowiedzi wynosiła 9,6 w 10-stopniowej skali. Tak naprawdę o wygranej zadecydowało ostanie – otwarte pytanie. Poprosiliśmy pracowników o określenie czym dla nich jest RODO. Finalnie zwycięzców wybrała trzyosobowa komisja (tak jak zakładał regulamin).

Chociaż konkurs i cała kampania cieszyła się dużym powodzeniem w firmie, to – jak w każdym projekcie – Ola wie, że w kolejnej iteracji inaczej zaprojektuje kilka kwestii

Co zrobiłabym w przyszłości? Na pewno dla osób bardziej dociekliwych każdorazowo dałabym namiary do osób, które mogłyby wyjaśnić kwestie związane z RODO, ale też odesłałabym do pełnego opracowania podwieszonego w Intranecie. Popracowałabym też nad grafiką. Na tamtym etapie pracy chciałam robić wszystko sama, a o wiele korzystniej byłoby zlecić prace grafikowi.

Osobiście uważam, że taka refleksja po każdym projekcie jest cenna, bo pozwala udoskonalać rozwiązania. Trzymam zatem osobiste kciuki za kolejne kampanie komunikacyjne w Exact Systems!.

 

Exact Systems sp. z o.o. działa od 2004 r. i jest liderem branży kontroli jakości, czyli selekcji, naprawy i sortowania części, komponentów oraz wyrobów gotowych dla przedstawicieli branży motoryzacyjnej. Historia firmy opiera się na wieloletnim doświadczeniu w łączeniu pracodawców z pracownikami. Obecnie firma posiada swoje przedstawicielstwa w 13 państwach: w Polsce, Czechach, Niemczech, Słowacji, Turcji, Rumunii, Wielkiej Brytanii, Węgrzech, Belgii, Holandii, Portugalii, Hiszpanii oraz w Chinach. Współpraca z Exact Systems pomaga osiągnąć najwyższe standardy jakości oraz wspiera organizację procesów produkcyjnych.

 

Grafika główna Photo by Kaleidico on Unsplash

Szukasz szkolenia z Employer Branding lub badania kultury organizacji?


Bądź na bieżąco z Employer Brandingiem => zapisz się na newsletter bardzoHR


Podziel się

Skomentuj wpis