Przed Tobą krótki zestaw pytań. Podzieliłam go na dwie części. Pierwsza dotyczy przygotowania, które -moim zdaniem- powinien mieć w sobie dobry specjalista EB. Druga część dotyczy pracodawcy i tego na ile sposób zarządzania organizacją oraz postawa kadry managerskiej sprzyja budowaniu marki.
Końcowy wynik testu (ani tym samym przyjęta skala oceny) nie jest tu tak istotny, jak sama treść pytań. Celowo ich tu nie zamieściłam. Test to raczej „zabawa”, rodzaj ćwiczenia. Stosowałam je czasem na początku szkoleń wprowadzających do świata Employer Branding. Ułożyłam je na podstawie własnych obserwacji, które poczyniłam współpracując z różnorodnymi organizacjami w zakresie projektów wizerunkowych. Mam nadzieję, że to ćwiczenie skutecznie zainspiruje Cię do analizy wielu aspektów mających wpływ na to czym się zajmujesz. Mam też nadzieję, że dzięki niemu uda Ci się przyjrzeć poszczególnym punktom styku z marką i spróbować ocenić które z nich funkcjonują poprawnie, a które warto by było udoskonalić.
Test/ćwiczenie to doskonała okazja również do tego, by zobaczyć jak poszczególne aspekty budowania wizerunku widziane są przez członków Twojego zespołu. Wykonajcie go najpierw indywidualnie, a potem porównajcie wyniki. Różnice w punktacji końcowej mogą dać początek ciekawej dyskusji. Jednocześnie każde z tych pytań to osobny temat na analizę tego jak dużo wiesz o organizacji, branży, trendach i zmianach zachodzących na rynku pracy. Liczę, że wiele z nich podpowie Ci co jeszcze warto wziąć pod uwagę, o czym pamiętać w momencie planowania działań i którym punktom styku z marką w procesie Candidate&Employee Experience przyjrzeć się dokładniej.
Test: „Czas na Employer Branding!”
Jak dobrze znasz swojego pracodawcę?
- Czy wiesz jak brzmi misja firmy oraz jakie są jej cele biznesowe?
- Czy wiesz przed jakimi 3 głównymi wyzwaniami stoi obecnie Twoja firma jako pracodawca?
- Czy wiesz na jakie 3 elementy marki pracodawcy pozycjonuje się Twój pracodawca?
- Czy znasz co najmniej 3 atrybuty oferty zatrudnienia, które decydują o tym, że nietuzinkowi ludzie (talenty, itp.) postanawiają z Wami pracować?
- Czy potrafisz wymienić przynajmniej 5 firm konkurencyjnych wobec swojego pracodawcy?
- Czy wiesz do jakich 3 firm najczęściej odchodzą Wasi pracownicy?
- Czy w ciągu ostatniego tygodnia sprawdzałeś co robi Wasza konkurencja (na rynku pracy)?
- Czy rozmawiasz z pracownikami o marce firmy jako pracodawcy (np. po skończonym procesie adaptacji) lub czy inni specjaliści w Twojej organizacji to robią?
- Czy rozmawiasz z kandydatami o marce firmy jako pracodawcy (np. pytania wizerunkowe w procesie rekrutacji) lub czy inni specjaliści z Twojej organizacji to robią?
Czy Twój pracodawca jest gotowy na Employer Branding?
- Czy wiesz jakie 3 zmiany technologiczne, społeczne, gospodarcze lub kulturowe i pokoleniowe mogą mieć w najbliższej przyszłości wpływ na branżę, w której działa Twój pracodawca?
- Czy firma regularnie przeprowadzania Badania Zaangażowania (Badania Opinii, itp.), gdzie wyniki z tego badania rzeczywiście stanowią fundament przyszłych działań HR/wizerunkowych?
- Czy firma przeprowadza wywiady Exit Interviews a pozyskane z nich informacje wykorzystuje do poprawy działań wewnętrznych?
- Czy firma wywiązuje się z obietnic składanych w czasie procesu Candidate Experience (adekwatność zadań do ogłoszenia, dotrzymywanie terminów, udzielanie informacji zwrotnej, itp.)?
- Czy sądzisz, że osoby zarządzające firmą (w tym team leaderzy) są przekonane do istoty działań EB?
- Czy osoby zarządzające mają uzupełniony indywidualny profil zawodowy w mediach społecznościowych?
- Czy czujesz, że pracodawcy zależy na tym, byś był jej ambasadorem marki?
Test w wersji edytowalnej możesz pobrać tu: CzasEB_test
Śmiało baw się jego treścią, zmieniaj pytania, dodaj takie, które mogą być ważne dla Twojej organizacji. Niech stanie się dla Ciebie okazją do refleksji, inspirującej dyskusji w gronie osób zafascynowanych EB lub nawet… początkiem rozmowy z szefem firmy ;-)