Budowanie spójnej, wiarygodnej i atrakcyjnej marki pracodawcy to proces. Oznacza to, że im bardziej zwlekamy z działaniami w tym obszarze, tym bardziej oddalamy od siebie pozytywne efekty, jakie mogą one przynieść. Co więcej, narażamy się na utratę najlepszych pracowników i osłabienie wizerunku – a to przełoży się na wyniki finansowe firmy.
Dlatego nie warto zwlekać z przygotowaniem strategii oraz wdrożeniem działań wizerunkowych. Zwłaszcza, że korzyści płynące z employer branding wprost przekładają się na pozyskiwanie i angażowanie pracowników, budowanie satysfakcji i lojalności klientów a także zwiększanie zysków z prowadzonego biznesu.
Oto 10 korzyści z działań Employer Branding, wobec których nie można przejść obojętnie:
- Więcej spontanicznych aplikacji – silna marka pracodawcy skutecznie przyciąga zainteresowanych pracą w danej organizacji (zwłaszcza w grupie specjalistów). Bez względu na to, czy firma aktualnie poszukuje pracowników czy też nie, otrzymuje spontaniczne CV od tych, którzy są skłonni poczekać na uruchomienie procesu rekrutacji. Poza tym przesyłane aplikacje są wyższej jakości, a odsetek przypadkowych kandydatur jest niewielki.
- Bardziej efektywne rekrutacje – rekrutacje prowadzone przez pracodawców o atrakcyjnej marce są szybsze, bardziej trafne i mniej kosztowne. Nie dość, że już na starcie rekruterzy mogą korzystać ze zgromadzonej bazy aplikacji, to jeszcze kandydaci gotowi są przyjmować niższe oferty finansowe byleby tylko pracować dla silnej marki. Szybciej też podejmują decyzję o przyjęciu oferty nie rozglądając się jednocześnie za alternatywnymi opcjami.
- Przyciąganie kandydatów dopasowanych do kultury organizacji – Znana marka skutecznie przyciąga takich ludzi, jakich danej organizacji potrzeba. Dopasowanie do kultury organizacyjnej jest kluczowe tak dla kandydata, jak i dla firmy. Ludzie chcą się „być sobą” w pracy, dlatego chętniej przychodzą tam, gdzie będą mogli utożsamiać się z wartościami organizacji. Firma o transparentnej kulturze i relacjach będzie budowała emocjonalne elementy zatrudnienia (Employee Value Proposition) w oparciu o solidne fundamenty.
- Większe przyciąganie i angażowanie talentów – najlepsi pracownicy chcą pracować z najlepszymi pracodawcami. Wyjątkowi specjaliści czy profesjonaliści o unikalnych kompetencjach zrobią wszystko, by rozwijać się w organizacji, która będzie o nich dbać tak w sferze wyzwań, jak i w obszarze atmosfery pracy, komunikacji i relacji.
- Więcej referencji pracowniczych – pracownicy chętniej wypowiadają się pozytywnie wśród swoich znajomych oraz częściej polecają pracę w tych organizacjach, które dbają o swój wizerunek marki. Zaangażowanie pracowników w tworzenie opinii (np. online) uwiarygodnia komunikację prowadzoną w strategicznych grupach docelowych.
- Większe zaangażowanie pracowników – wysoka motywacja pracowników ściśle wiąże się z marką pracodawcy. Zaangażowani pracownicy nie tylko lepiej pracują czy są bardziej innowacyjni. Jak pokazują badania – również mniej chorują od swoich niezaangażowanych kolegów! Są również naturalnymi ambasadorami marki i chętnie dzielą się pozytywną opinią na jej temat na zewnątrz.
- Mniejsza rotacja pracowników – atrakcyjna marka buduje większą lojalność pracowników. Ci są bardziej skłonni odrzucać oferty innych firm jak i na dłużej wiązać się ze swoim obecnym pracodawcą.
- Większe zaangażowanie użytkowników karierowych kanałów social media – atrakcyjni pracodawcy, którzy prowadzą działania w obszarze social media mogą liczyć na większe zaangażowanie swoich użytkowników (fanów). Ci są bardziej zainteresowani kulturą danej firmy, aktualnymi wydarzeniami (Drzwi Otwarte, itp.), odwiedzaniem strony kariery. Chętniej też reagują w sytuacji kryzysowej „broniąc” swojej ulubionej marki. Nie są też skłonni wydawać negatywnych opinii tak chętnie, jak czynią to w przypadku mniej atrakcyjnych pracodawców.
- Większe zyski finansowe oraz wzrost wartości dla akcjonariuszy – atrakcyjna marka pracodawcy przyciąga nie tylko kandydatów, ale również klientów. Ci częściej odczuwają większy związek z markami produktów jeśli postrzegają producenta/usługodawcę jako dobrego pracodawcę. Poza tym wyższy poziom motywacji w zespole pracowników wprost przekłada się na jakość wykonywanych zadań. Ci są bardziej skłonni do podejmowania wyzwań i wykraczania poza swój codzienny zakres obowiązków.
- Większa satysfakcja klientów i ich przywiązanie do marki – to w jaki sposób firma traktuje pracowników przekłada się na to w jaki sposób oni traktują klientów. Zatem im bardziej pracownik czuje się ambasadorem marki i jest zadowolony ze swojej pracy, tym bardziej zależy mu na wysokiej jakości obsługi klientów.
Warto inwestować w Employer Branding :) W Polsce coraz więcej firm w to inwestuje :)