Obecnie największym wyzwaniem jest pozyskać uwagę potencjalnego pracownika. O dobrego specjalistę zabiega wiele firm. Coraz trudniej do niego dotrzeć i przedstawić mu swoją ofertę (też dlatego, że jest on zwyczajnie zmęczony taką nachalną formą reklamy). Content marketing może sprawić, że sam zacznie nas szukać.
W świecie marketingu coraz częściej zaczyna mówić się o content marketingu. Dzięki niemu nareszcie obie strony: firma – klient odnoszą korzyści. Pierwszy dostarcza treść, którą ten drugi szuka i potrzebuje.
Jak wiemy, Employer Branding to młodsza siostra marketingu, zatem i w naszej „branży” niebawem zaczniemy zwracać na to większą uwagę. Będziemy też bardziej świadomie wykorzystywać go w działaniach wizerunkowych.
Marketing treści to prowadzenie dialogu z kandydatem. W przeciwieństwie do „tradycyjnego” marketingu, który bazuje na inwazyjnym docieraniu do odbiorcy (reklama, mailing, bannery, ogłoszenia), content marketing polega na tworzeniu takich treści, które przyciągną i zaangażują grupę docelową. Ich celem jest zatem edukacja społeczności zebranej wokół marki (wiedza) lub dostarczanie jej rozrywki (zabawa).
Jakie narzędzia content marketingu możemy wykorzystywać w Employer Branding:
- Blogi firmowe. Prowadzone w atrakcyjny i systematyczny sposób są zwierciadłem organizacji, jej kultury, zespołu i wartości. Potrafią pokazać wszystko: od wystroju biur po profesjonalizm i know-how ludzi. Szerzej pisałam o tym ostatnio.
- Karierowe profile w mediach społecznościowych (LinkedIn, GoldenLine, Facebook). W nich można „pozwolić sobie” na więcej: nieformalny język, migawki z integracji zespołu, dowcipy branżowe, ale także: profesjonalne i pożądane przez użytkowników wiadomości w kontekście pracy (oferty pracy, opis projektów, itp.).
- Infografiki. W ciekawej formie wizualnej mogą stanowić „spis treści” wszystkich elementów wchodzących w skład procesu rekrutacji. Albo też ciekawie przedstawić pierwsze dni w firmie nowego pracownika.
- Klipy video. Obraz wart jest tysiąc słów, a film to tysiąc obrazów. Nic dodać, nic ująć. Dla dobrego EmployerBrandingowca m.in. youtube.com nie powinien stanowić tajemnic.
- Webinaria. Poznanie know-how organizacji to dopiero gratka dla kandydatów! W świecie nauk technicznych to „must have” dla tego pracodawcy, który chce pokazać swoje Employee Value Proposition i bogactwo pracujących dla niego umysłów.
Tych form może być znacznie więcej. Ich zadaniem jest po prostu dostarczanie w Internecie wiarygodnych, spójnych z rzeczywistością i atrakcyjnych treści. Dlatego też kotki machające łapką z Facebooka i życzące udanego weekendu ani zdjęcie skrzynki pączków w Tłusty Czwartek taką treścią nie są…
Co potrzebujemy w content marketingu:
Po pierwsze: czas. Budowanie wartościowych treści to proces, nie jednodniowa akcja. Musimy mieć do tego ludzi: przeszkolonych, z pasją i z odpowiednią smykałką. A oni muszą mieć czas na wykonanie swoich zadań.
Po drugie: umiejętności. Aby stworzyć wartościową treść dla naszego odbiorcy trzeba naprawdę umieć ją pisać.
Po trzecie: znajomości grupy docelowej. Aby zainteresować odbiorców naszą treścią trzeba wiedzieć czego oni potrzebują i czego szukają u potencjalnego pracodawcy. Bez tego ani rusz.
Dlaczego nas to w ogóle powinno interesować?
- Content marketing to wiarygodność, a taka powinna być przecież każda marka pracodawcy!
- Content marketing przekłada się na wartość SEO, a naturalne linki (wartościowe treści są chętniej polecane przez użytkowników) wspierają pokazywanie się strony kariery w pierwszych wynikach w Google!
- Content marketing to przyjazna twarz marketingu. Bo kogo dziś nie irytują reklamy?
- Content marketing to rozumienie naszego kandydata. To tworzenie wartościowego Candidate Experience już w pierwszym kontakcie z marką pracodawcy!
- Content marketing to trend. Jeśli go nie dogonimy, konkurencja może nas dawno przegonić!
To wg mnie najważniejsze aspekty. Jednak jeśli komuś mało, to poniżej znajdzie dość oryginalny wywiad dwojga specjalistów „robiących Internety”. W miłej atmosferze posłuchać można o tym czym jest content marketing i jak nawet małe firmy mogą dostarczać wartość swoim użytkownikom. P.S. Oczywiście nie ma w nim mowy o Employer Brandingu, bo jeszcze niewiele się o tym w naszej „branży” mówi. Pora jednak to zmienić!
Źródło grafiki tu.
Zgadzam się w 100%! :) Pozdrowionka
Content marketing jest jednym z obowiązujących obecnie trendów marketingowych, a korzystanie z jego założeń zaczyna być wymogiem w branży: http://www.tech-media.pl/blog/czym-jest-content-marketing-praktyczny-poradnik/