Burza mózgów w dużej grupie? Czas na „Metodę Wózka”!

Widzisz dużą grupę. Myślisz sobie, że czeka Cię bezproduktywne spotkanie? To całkiem możliwe, jeśli nie przygotujesz odpowiednich narzędzi.

Widzisz dużą grupę. Myślisz sobie, że czeka Cię bezproduktywne spotkanie? To całkiem możliwe, jeśli nie przygotujesz odpowiednich narzędzi. Wtedy chaos murowany. Ale spokojnie, są na niego sposoby!

Co potrzebujesz:

  1. Odpowiednią ilość moderatorów (uprzednio przygotowanych do swojej roli).
  2. Odpowiednią ilość tematów do przepracowania (przy grupie przynajmniej 12 osób potrzebujesz ich co najmniej dwa – jeśli chcesz ją podzielić na dwa zespoły. Ergo: tematów potrzebujesz tyle, ile masz zespołów).
  3. Odpowiednią ilość sal do pracy warsztatowej oraz dużą salę do prezentacji wniosków wypracowanych przez grupy na forum.
  4. Rzecz jasna, odpowiednią ilość flipów i kolorowych flamastrów (BTW: wybieraj tylko te ekologiczne!).

Korzyści:

  1. Zaangażujesz wszystkich obecnych (mniej przebojowe czy aktywne osoby w mniejszych zespołach będą miały większą szansę dzielić się pomysłami).
  2. Unikniesz chaosu, tak charakterystycznego dla pracy w większych grupach. Dyskusja przebiega w z góry ustalony i uporządkowany sposób. Ty, jako prowadzący spotkanie, nadajesz mu pewne ramy, określasz po jakim czasie będą następować zmiany, w jaki sposób zostaną zaprezentowane wnioski (tu decydować może każdy moderator indywidualnie lub Ty z góry określasz sposób prezentacji, np. listę czy drzewo pomysłów).
  3. Zwiększasz produktywność współpracowników. Metoda umożliwia wybrzmienie nowych pomysłów, ale też i takich, które rozwijają się w oparciu o zaproponowane przez poprzednie grupy. Poza tym, zauważ, że w jednym czasie omawianych będzie kilka wyzwań. Innymi słowy, możesz być pewien, że spotkanie zakończysz z dużą ilością przepracowanych wniosków.

Geneza The Charrette Procedure

Nazwa wywodzi się od stylu pracy francuskich studentów architektury z początku XIX wieku. Wtedy (zresztą, tak samo jak i dziś 😉), gdy zbliżał się termin oddania projektu, uczniowie zwiększali tempo swojej pracy. Żeby zaoszczędzić wysiłku konsultowania swoich projektów z dużą ilością osób przewozili je na dwukołowych wózkach (z francuskiego: charette).

Charette, L'Ecole des Beaux Artes, etching, date unknown.

Za: http://www.harvarddesignmagazine.org/issues/33/are-charrettes-old-school

Przebieg „Metody Wózka”

  1. Podziel uczestników na mniejsze zespoły. Zadbaj o ich różnorodność tak, by grupy były multidyscyplinarne.
  2. Do każdej z grup przydziel moderatora (grupa może też go sama wybrać). Odpowiedzialni będą oni za moderowanie dyskusją, pilnowanie czasu, spisywanie wniosków.
  3. W czasie około 20minutowych bloków każda z grup pracuje nad jednym tematem (ważne: powinny się one różnić między sobą). Tematy do omówienia krążą pomiędzy grupami (przypominając metodę wózka z udziałem francuskich studentów właśnie).
  4. Po ustalonym czasie moderatorzy przechodzą do nowej grupy z nowym tematem. Jeśli temat się powtarza (tzn. inna grupa pracowała już nad tym tematem), moderator podsumowuje wypracowane do tej pory wnioski i nadbudowuje je propozycjami nowej grupy.
  5. Na końcu moderatorzy zbierają wnioski odnośnie danego tematu w całość i prezentują je już w obecności wszystkich grup.

Przykłady zastosowania:

  • w gronie liderów pracujących nad nowym systemem wartości w organizacji (poszczególne tematy krążące między grupami to poszczególne wartości),
  • w gronie stażystów pracujących nad ulepszeniem dedykowanych dla nich programów (np. Program Stażowy, Program Ambasadorski, Program on-boardingowy),
  • w gronie specjalistów pracujących nad zaprojektowaniem działań rozwojowych w organizacji (np. Program Szkoleń, Wymiana wiedzy pomiędzy ekspertami, Program Mentorski, Narzędzia Rozwojowe).

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o samej metodzie burzy mózgów (a nawet pobrać konspekt sesji kreatywnej) koniecznie zajrzyj do jednego z moich ostatnich wpisów: “3 kroki do kreatywnej burzy mózgów. Przydatne wskazówki”.

Przydało Ci się? Daj znać!

 

Photo by Dylan Gillis on Unsplash

Bądź na bieżąco z Employer Brandingiem => zapisz się na newsletter bardzoHR


Podziel się

Leave a Comment