Eko-Pracodawców coraz więcej! Sięgnij po kolejne inspiracje na działania edukacyjno-społeczne. Cz.2. [case]

Siedem kolejnych firm podzieliło się ze mną eko-praktyką. Inspirujcie się, naśladujcie, korzystajcie! Przed Wami przykłady z miasta i

Siedem kolejnych firm podzieliło się ze mną eko-praktyką. Inspirujcie się, naśladujcie, korzystajcie! Przed Wami przykłady z miasta i z lasu, indywidualne oraz zespołowe działania, lokalne oraz ogólnopolskie!

Parę tygodni temu przedstawiałam ciekawe pomysły na działania eko realizowane w firmach. W pierwszej części cyklu przeczytasz o inicjatywach pracowniczych, konkursach, sprytnych trickach związanych z codziennym funkcjonowaniem biura, itp. Pomysłów jest cała masa, a otwiera je lista działań prostych do wdrożenia, ale bardzo sensownych z punktu widzenia troski o planetę. Wpis przyciągnął setki Czytelników, więc niech będzie to wystarczająca rekomendacja do tego, że naprawdę warto tam zajrzeć również:).

W związku z tym, że przesłanych przykładów akcji i całych kampanii na ‘bycie eko’ było mnóstwo, część z nich postanowiłam przenieść do drugiej części artykułu. Poniżej znajdziesz inicjatywy od Hydropolis i MPWiK, Survicate, DataArt, Cognifide, DPD Polska, Kaczmarki Group, PSI Polska. Celowo nie opisywałam akcji czy codziennych działań, o których pisałam ostatnio. Zbieranie nakrętek, eliminacja plastiku, dwustronne drukowanie, itp. – w firmach, o których zaraz przeczytacie, również ma miejsce. Kierując się potrzebą szukania inspiracji zebrałam dla Was wyłącznie najciekawsze działania. Dlatego w tym wpisie zupełnie NOWE przykłady eko-gadżetów, akcji pracowniczych, video kampanii!

Wrocławskie centrum wiedzy o wodzie Hydropolis i MPWiK S.A. we Wrocławiu – jak mówi mi Magdalena Dyderska, kobieta od marketingu :) – bardzo uważnie i świadomie podchodzi do wyboru gadżetów karierowych i marketingowych. Zgodnie z zero waste, liczą się dla nas przede wszystkim dwa aspekty: 100% recyklingu i 100% użyteczności. Dlatego naszym pracownikom, partnerom biznesowym oraz oczywiście odwiedzającym Hydropolis przekazujemy materiały promocyjne, które zwracają uwagę na konieczność ekologicznego myślenia o tym co wytwarzamy. Wciąż uczymy się, a przez to również chcemy się dzielić tą wiedzą o innym stylu życia, w którym szukamy rozwiązań ograniczających korzystanie z materiałów jednorazowego użytku. Wśród naszych materiałów znajdują się słomki do picia ze stali nierdzewnej do zimnych i ciepłych napojów. Naszą wrocławską kranówką częstujemy z biodegradowalnych kubków wykonanych z mączki kukurydzianej. Mamy nawet ołówki, z które po zużyciu można zasadzić i wyrośnie z nich stokrotka lub słonecznik.  Oczywiście przy systematycznym podlewaniu – śmieje się Magda. Mieszkańcom Wrocławia dedykujemy konkursy czy eko-wydarzenia. Podczas Festiwalu Wody, organizowanego w czerwcu, zbieraliśmy butelki PET. Osoby, które przyniosły nam 5 takich butelek, w zamian otrzymywały butelkę wykonane z tritanu. Butelki wykonane z tego tworzywa są wolne od szkodliwych ftalanów i toksycznego BPA. Tritan nie wchodzi w reakcję z pożywieniem i nie zmienia jego smaku. Naszych pracowników doceniamy za inicjatywę i zaangażowanie w projekty HR/EB m.in. obdarowując ich eko-gadżetami. Zresztą, wiele naszych codziennych decyzji związanych z funkcjonowaniem firmy podejmowanych jest przede wszystkim z myślą o środowisku – dodaje Magda.

Mogę osobiście potwierdzić te słowa. Parę miesięcy temu szkoliłam ekipę z MPWiK w obszarze Employer Branding, więc przy okazji obiadu w firmowej stołówce doświadczyłam eko-rozwiązań (np. specjalne opakowania do dań na wynos). Bywając w wielu stołówkach w wielu firmach (z racji szkoleń czy projektowania strategii EB) napatrzyłam się (niestety) na stosy plastiku. Tu nie było go ani grama. Wtedy też, rozmawiając nad talerzem pysznej sałatki, dowiedziałam się, że w miejscu, gdzie „Wszystko zaczyna się od wody” (hasło z kampanii spółki miejskiej) naprawdę szanuje się wodę i środowisko naturalne. Kampania #PijKranówkę jest we Wrocławiu bardzo znana. I to nie tylko uczestnikom maratonów oraz innych sportowych i kulturalnych wydarzeń adresowanych do wrocławianek i wrocławian, gdzie wodę dostarcza MPWiK. Tego typu działania są najlepszym przykładem bycia organizacją w stylu eko.

 

Picie kranówki popularyzują też w Survicate. Firma całkowicie wycofała z biura plastikowe butelki z wodą. Zamiast tego każdy z pracowników dostał spersonalizowaną butelkę na wodę z filtrem – podkreśla Katarzyna Mikos, która jest People&Happiness Managerem w firmie. Dużo zainteresowania wprowadził element personalizacji (każdy mógł wybrać kolor i napis na butelkach).

Oprócz tego, w ostatnim czasie wykonaliśmy też swój projekt worków materiałowych z okazji 500 klientów. Chcieliśmy w ten sposób zachęcić do rezygnacji z reklamówek foliowych w trakcie zakupów – dodaje Kasia. Pracownicy reagowali bardzo entuzjastycznie, wszyscy z niecierpliwością czekali na nowe gadżety. W programie on-boardingu też wprowadziliśmy element edukacyjny związany z postawą eko w czasie pracy. Nikt jeszcze nie zastrajkował, wręcz przeciwnie :). Widać w ostatnim czasie wzrost świadomości i zainteresowania tymi tematami.

Z kolei w DataArt, w firmie, która zajmuje się konsultingiem technologicznym na skalę globalną dba się o to, by pracownicy przywozili z dalekich podróży służbowych nowe pomysły. Jednym z nich jest segregacja i recykling sprzętu komputerowego. Jak mówi mi Marta Skrzypek, która odpowiada za PR – demontujemy na części pierwsze i odpowiednio segregujemy sprzęt komputerowy. Zazwyczaj z tym sprzętem dzieją się dwie różne rzeczy: rozkładamy go na części pierwsze (i sprzedajemy naszym pracownikom) lub robimy wystawę w biurze (mamy taką specjalną gablotkę). Wystawa służy jako dekoracja, ale wierzymy, że w przyszłości przysłuży się przyszłym pokoleniom – będziemy mieć małe muzeum w biurze  Nigdy nam się nie zdarzyło jeszcze utylizować sprzętu, na szczęście – dodaje Marta.

Jeden z pracowników, który interesuje się sprzętem komputerowym zbiera niechciane rzeczy i daje im drugie życie. Dzięki niemu firma ma w posiadaniu komputer z roku 1982!

 

Cognifide stawia przede wszystkim na edukację. Ich seria filmików o proekologicznych działaniach jest naprawdę niezła. Pracownicy opracowali scenariusz, pracownicy zadbali o scenografię (szacun za proste rozwiązania!), wreszcie – to pracownicy pokazują jak codzienne, drobne eko-kroki mogą zrobić dużą różnicę. Jak mówi mi Magda Owsiana, która odpowiada w firmie za PR & Marketing – koszt wszystkich akcji to właściwie 0 złotych! Wszystko udało się dzięki zaangażowaniu pracowników. Zrobiliśmy wokół tego premierę, były plakaty i trailer. Nie mogło też zabraknąć premierowego popcornu! Końcowy budżet wyniósł zatem 5 paczek popcornu 😉. Na naszym kanale „Super ecoGeek” na YT znajdziecie wskazówki eko-kroków gotowych do wdrożenia choćby od jutra. Pełne załadowywanie zmywarek, wyłączanie światła, gotowanie takiej ilości wody ile rzeczywiście się potrzebuje – to tylko niektóre z nich. Sięgnijcie po więcej i obejrzycie 9 odcinków naszego cyklu! – zachęca Magda.

 

Centrala DPD Polska również stara się motywować zespoły do pełnego przełączenia się na eko-świadomość. Zorganizowaliśmy akcję rowerową pod nazwą „Pozytywnie Zakręceni”. Chcieliśmy tym samym zachęcić wszystkich pracowników do jak najczęstszego korzystania z dwuśladu – mówi mi Ania Zielińska, która odpowiada w firmie za rekrutację i rozwój pracowników. Uczestnicy mogli rejestrować swoje przejazdy, wykorzystując aplikację mobilną Activy. W trzech edycjach (lipiec-sierpień-wrzesień) zdobywali punkty za każdy przejazd rowerowy. Dodatkowo promowane były dojazdy do pracy na rowerze, przyznawano  premie punktowe np. za wytrwałość i utrzymanie ciągłości przejazdów. W comiesięcznych edycjach i w klasyfikacji generalnej nagrodzono zdobywców 1., 5. i 10. miejsca. Oprócz ekologicznego i prozdrowotnego wydźwięku akcji istotny był również aspekt charytatywny. Każde 20 km zarejestrowane w aplikacji przełożyło się na wsparcie na rzecz Fundacji DPD Polska – podkreśla z dumą Ania.

To oczywiście nie jedyna rowerowa inicjatywa w firmy. Możecie ją bowiem kojarzyć również z tego, że jest sponsorem amatorskiego wyścigu rowerowego na szczyt Śnieżki oraz partnerem jednej z największych i najbardziej prestiżowych imprez biegowych w Polsce – 41. PZU Maratonu Warszawskiego. Rolę w organizacji imprezy ma już ugruntowaną – dostarcza bowiem uczestnikom biegu pakietów startowych pod wskazany przez nich adres. Jak dodaje Ania – prozdrowotną postawę pracodawcy potwierdza także powołanie do życia firmowej drużyny „Twoja zwycięska paczka”, która aktywnie bierze udział w różnych zawodach sportowych.

Wszystkie te działania nawiązują do strategii społecznej odpowiedzialności biznesu DPDgroup – DrivingChangeTM. Firma dąży również do zredukowania poziomu CO2 przed 2025 r. o 30 proc. na każdą paczkę bez dodatkowych kosztów dla klienta. Podejmuje także starania, aby wzrost obsługi e-commerce jak najmniej wpływał na życie w miastach, poprzez rozwój narzędzi i usług dających szerokie możliwości nadawcom i odbiorcom przesyłek. DPD Polska angażuje się także w liczne działania charytatywne. W 2019 roku przeprowadziła spektakularną pod względem efektów akcję rejestracji potencjalnych dawców komórek macierzystych dla Fundacji DKMS – swoją gotowość do podzielenia się życiodajnym zasobem zadeklarowało ponad 800 pracowników i współpracowników firmy – podkreśla Ania. A ja próbuję nie omdleć od ilości – tak wartościowych dla świata i cudownych dla lokalnych społeczności- wieści 😉.

 

Kompleksowo do tematu podchodzi też Kaczmarski Group. Działania eko wpisane są w naszą strategię CSR – mówi mi Maria Zarych HR Business Partner. Wszystko to tworzymy pod szyldem Eko Grupa. Zaczęliśmy od eliminacji plastikowych pojemników w naszym bistro, wprowadziliśmy pełną segregację śmieci, a nasze gadżety są już całkowicie ekologiczne. Jeszcze dużo jest do zrobienia w tym zakresie, ale najważniejsze to zacząć! – dodaje Maria.

 

To już prawie wszystkie przykłady, które dla Was przygotowałam. Na koniec mam dla Was bardzo dobrą wiadomość! Naukowcy wyliczyli, że sadzenie drzew uratuje nas przed katastrofą klimatyczną. Mamy do zalesienia ponad 4 miliarda hektarów. Warto zacząć już dziś. Każde drzewo się liczy! Z artykułu National Geographic dowiesz się, że to możliwe, ale wszyscy musimy zabrać się do pracy. W PSI Polska zaczęli już działać:

Akcję sadzenia drzew zaproponowała Paulina z działu HR i od razu spotkało się to z dużym zainteresowaniem – wyjaśnia mi Alicja Meller-Kukurenda, która w firmie odpowiada za rekrutację i Employer Branding. Zaczepiłam ją na LinkedInie widząc firmowe zdjęcia ze wspomnianej akcji. Nadleśnictwo w Poznaniu zaproponowało konkretne miejsce, cały czas byli z nami w kontakcie i ostatecznie ugościli nas po królewsku w leśniczówce.Spotkaliśmy się w sobotę, nasi ludzie własnymi środkami dojechali w umówione miejsce. Wyposażeni w łopaty, pod okiem leśników, sadziliśmy przygotowane drzewka. Wcześniej wzięliśmy udział w krótkiej prelekcji na temat lasów w naszym regionie. Po akcji czekała na nas ‘tradycyjna’ grochówka. Akcję organizowaliśmy dwukrotnie i już zapadła decyzja, że będzie to cykliczny event na wiosnę i jesień. W sumie posadziliśmy ponad tysiąc drzew! – dodaje z dumą Alicja.

Bardzo dziękuję moim Rozmówczyniom za podzielenie się tak inspirującymi praktykami! Jesteście prawdziwymi eko-prekursorkami! Wierzę, że to, co robicie + to, do czego angażujecie ludzi jest bezcenne. Trzymam kciuki za Wasze inicjatywy! Życzę nam wszystkim, by weszły one na stałe do codziennego funkcjonowania wielu firm.

Chcesz więcej przykładów? Na Twitterze furorę robi tzw. biurowy challenge z Gretą Thunberg. Z artykułu na nowymarketing.pl dowiesz się więcej o tej akcji.

Chcesz wiedzieć jak przeprojektować Employee Experience w kontekście eko? Dowiedz się więcej o Design Thinking (nagranie webinaru).

Zdjęcia – archiwum w.w. firm.

Photo by Markus Spiske on Unsplash

 

Szukasz szkolenia z Employer Branding lub badania kultury organizacji?


Bądź na bieżąco z Employer Brandingiem => zapisz się na newsletter bardzoHR


Podziel się

Skomentuj wpis