Punktualnie o 13:00, we wtorek 7.04.2020. byliśmy świadkami akcji #BrawaDlaNas. Cała Polska dziękowała pracownikom służby zdrowia za pracę w arcyciężkich warunkach dyktowanych przez koronawirusa. Z wielu balkonów, okien, a także zakładów pracy słychać było orkiestrę oklasków.
Koronawirus COVID-19 zmienił życie każdego z nas. Każdego. Przedsiębiorcy, pracownika na etacie, freelancera, artysty, rodzica, dyrektora w dużej korporacji, zleceniodbiorcy z małej agencji, studenta, nastolatka, dziecka. Każdego. Nie są to łatwe czasy dla nikogo, a co dopiero dla pracowników służby zdrowia.
Codziennie stawiają się w pracy. Codziennie narażają się na styczność z wirusem. Z danych Głównego Inspektoratu Sanitarnego wynika, że aż co szósty pracownik ochrony zdrowia jest zakażony koronawirusem, a 4,5 tysiąca z nich przebywa na kwarantannie. Dlatego z okazji Światowego Dnia Zdrowia polskie media zorganizowały akcję „Brawa dla Was”. Wszystko po to podziękować za pracę, niebywałe poświęcenie, determinację, umiejętności: każdej pielęgniarce, salowej, ratownikowi medycznemu, lekarzowi.
Jak pokazuje raport CBOS z 2019 traktujący o prestiżu zawodów pielęgniarka znajduje się na wysokiej, drugiej pozycji (zaraz za strażakiem): „Oba te zawody cechuje wysoka użyteczność społeczna, oba też związane są bezpośrednio z niesieniem pomocy innym. Warto zaznaczyć, że stosunek do tych profesji jest dosyć słabo zróżnicowany społecznie i cieszą się one ogromnym uznaniem respondentów zarówno młodszych, jak i starszych, lepiej i gorzej wykształconych, znajdujących się w dobrej i złej sytuacji materialnej”. Wiemy jednak, że wysokość wynagrodzenia za pracę pielęgniarki nie jest proporcjonalna do wyników przedstawionych we wspomnianym raporcie. W ostatnich latach zawód ten mierzył się z potężnym kryzysem. Odpływ młodej kadry za granicę, rosnąca średnia wieku zawodu, ogromne braki kadrowe, przechodzenie na B2B jako propozycja 'nie do odrzucenia’, to tylko niektóre grzechy polskiej służby zdrowia w kontekście zawodu pielęgniarki. Tym bardziej ja osobiście dziś chylę czoła przed nimi, że nie rzuciły/rzucili tego wszystkiego w diałby i stawiają się do pracy co dnia. Co więcej, odważnie komentują naszą polską rzeczywistość… ;-)
O wczorajszej akcji dowiedziałam się… dopiero dziś, gdy mym oczom na Fb ukazał się wzruszający krótki film od Ren But Polska.
Po chwili przypomniałam sobie, że wczoraj ktoś klaskał z okna na moim osiedlu. Nie zdążyłam się jednak nad tym nawet dłużej zastanowić (a to za sprawą mego przedszkolaka). Ta sytuacja być może wskazuje na to, że takich jak ja mogło być wielu. Nowych informacji i zmian jest teraz tak dużo, że mamy prawo nie być na bieżąco ze wszystkim.
Dlatego myślę sobie, że szczególnie dzisiaj rolą EBowców jest 'trzymanie ręki na pulsie’, tj. dbanie o komunikację oraz o integrowanie pracowników wokół tak ważnych akcji, jaką jest #BrawaDlaWas czy #ZostanWDomu |
To, co się teraz dzieje z nami, z naszym społeczeństwem, to też okazja do tego by pokazać, że te same zachowania pojawiają się w naszych zespołach. To przecież normalne, że emocje strachu, niepewności, ale też wdzięczności, wiary, że to wszystko przetrwamy – że to wszystko wydarza się w naszych organizacjach. Angażowanie pracowników do takich akcji jednoczy nas wokół naprawdę ważnych idei. Czas pokaże czy jako osoby odpowiedzialane za EB i/lub komunikację wewnętrzną zdamy ten sprawdzian.
Praca w zespole rozproszonym (home office) to nie przeszkoda, by włączyć się do akcji. Przed Wami przykład z Wyższej Szkoły Bankowej:
Do akcji przyłączyło się jeszcze paru innych pracodawców. W mej pamięci zapisały się posty od Apply Poland, Pfizer Poland, Unilever czy T-Mobile Polska. Każdy z nich oparty jest na innym pomyśle, wykorzystuje zupełnie różne zasoby, lecz każdy z nich angażuje pracowników. Super!
Pandemia, przymusowa izolacja, społeczne akcje testujące naszą sąsiedzką wrażliwość, warunki ciągłej zmiany, strach o pracę – to wszystko będzie miało kolosalny wpływ na przyszłość Employer Brandingu w Polsce. Dotyczyć to będzie moim zdaniem, chociażby właśnie zawodu pielęgniarki czy ratownika medycznego. W oczach społeczeństwa już teraz są oni bohaterami. Dlatego zawody, które reprezentują, zyskają w oczach kandydatów.
Czas pokaże w którą stronę pójdziemy w EB. Na szczęście na to pytanie nie będę musiała sama odpowiadać. Do podzielenia się swoimi refleksjami zaprosiłam kilkoro Wspaniałych z branży. Niedługo opublikuję wpis bogaty w ich przemyślenia. Bądźcie czujni. |
Zdrowia!
***
#BrawaDlaWas to wspólna akcja polskich mediów. Oprócz Polska Press Grupy akcję wspierały Ringier Axel Springer Polska, m.in. Onet, Fakt, Newsweek, Forbes, Noizz, Business Insider, Ofeminin, Medonet, Auto Świat, Komputer Świat, Plejada, PCLab czy Przegląd Sportowy, jak również Dziennik Gazeta Prawna, Gazeta Wyborcza, Interia, Radio ZET, RMF FM, Rzeczpospolita oraz TVN Discovery Polska.
Źródło grafiki głównej tu.