Jak od ciekawego pomysłu EB przejść do wdrożenia? O tym przeczytasz w mojej rozmowie z Asią Trubisz z STX Next.
Skąd potrzeba na Culture Book?
Asia Trubisz: W sumie to całkiem długa i złożona historia, która swój początek ma w styczniu tego roku. Po raz pierwszy od dłuższego czasu cały zespół rekrutacji & EB spotykał się z managerami STX-a na kilkudniowych warsztatach. Z jednej strony rozmawialiśmy o strategii, z drugiej – każda z osób miała szansę na wrzucenie do koszyczka swoich tematów. W ten oto sposób do agendy trafił temat naszych postaw, wartości oraz powodów, dla których osoby decydują się na współpracę z STX-em. Gdy spojrzeliśmy na efekty spotkania, doszliśmy do wniosku, że stworzył się z tego niezły materiał, który aż prosi się o to, by się nim szerzej zająć.
Mniej więcej w tym samym czasie zabraliśmy się za aktualizowanie naszych materiałów rekrutacyjnych. Te, którymi dysponowaliśmy, mówiły o rolach, benefitach, widełkach, ale zdecydowanie brakowało w nich pokazania kultury i klimatu panującego w firmie. A każdy, dosłownie każdy przychodzący do nas na rozmowę, dokładnie o to pytał! Zdarzały się także osoby, które przed/po spotkaniu prosiły o to, by zobaczyć biuro czy któryś z pokoi projektowych.
Pomysł z Culture Bookiem nasunął się właściwie sam, bowiem już od początku wydawał się być idealną odpowiedzią na nasze potrzeby. Nie pozostało nic innego, jak zaprezentować pomysł i… zastanowić się, co chcemy w naszym pierwszym Culture Booku pokazać.
Asiu, szczególnie interesują mnie „blaski i cienie” takiego projektu. Zacznijmy od sukcesów:
Asia Trubisz: Po pierwsze, udało nam się zaangażować sporą liczbę osób, które Culture Booka z nami współtworzyły, dzieląc się nie tylko tym, co zawodowe, ale także swoim życiem prywatnym. Po drugie – zależało nam, aby forma Culture Booka w 100% zależała od nas i tak się stało. Z tego jesteśmy bardzo dumni. Choć kusiło nas, aby już na pierwszych etapach podzielić się efektami pracy na przykład z managerami, by poznać ich zdanie, ale ostatecznie nie zdecydowaliśmy się na ten krok. Absolutnie nie po to, by coś ukryć :) – po prostu zależało nam na tym, by to, co powstanie, wyszło w 100% od pracowników i aby ten prawdziwy głos nie był zagłuszony innymi czynnikami. Wreszcie, po trzecie – udało nam się nie ingerować w to, co powiedziały osoby – zależało nam na tym, by wypowiedzi były jak najbardziej autentyczne. Kiedy ktoś wracał do nas z feedbackiem po jego przeczytaniu, podkreślał autentyczność przekazu. Duma razy milion, a cel osiągnięty!
A teraz czas na „cienie”:
Asia Trubisz: przede wszystkim sam projekt rozjechał się mocno w czasie. Początkowo planowaliśmy, aby zamknąć się z nim w ciągu 1 kwartału. Ostatecznie temat zajął 5 miesięcy, a proofy przed samym wydrukiem trwały – z naszej perspektywy – w nieskończoność. Do dziś mam zachowane wszystkie elektroniczne wersje dokumentów z nazwami final, final1, final2 itp. :) Na pewno zabierając się za ten temat po raz drugi, podejdziemy bardziej realnie do czasu potrzebnego na przygotowanie treści – wbrew pozorom wyłonienie 100 zdjęć, które znajdą się w publikacji to w praktyce przeglądnięcie całego archiwum STX-a. Uwierz, że tych zdjęć są grube tysiące!
Świetnie, dzięki za szczerość! Powiedz jeszcze gdzie można spotkać Waszego Culture Book’a:
Asia Trubisz: Nasz Culture Book jest zwieńczeniem pierwszego etapu rozmów, a więc HR-owego spotkania w STX-ie. Na pewno będzie także solidną reklamą STX-a na targach, konferencjach czy meetupach. W przyszłości być może zdecydujemy się na przetłumaczenie go na język angielski – posłuży wtedy jako dodatkowy materiał wykorzystywany w rozmowach z potencjalnymi klientami.
Wasze materiały będzie też można spotkać na moich warsztatach z obszaru EB. Dziękuję za kilka dodatkowych egzemplarzy! Na pewno uczestnicy będą zachwyceni mogąc je wziąć do ręki, przeanalizować i zainspirować się.
A jak mogłabyś podsumować całość pracy projektowej?
Asia Trubisz: Mamy kilka historii związanych z Culture Bookiem, którymi warto się podzielić. Do dziś uśmiechamy się szeroko, gdy przeszliśmy do implementacji projektu i pierwsza wersja, która powstała, zupełnie odbiegała od tego, o czym rozmawialiśmy! A przecież przed przystąpieniem do prac wydawało się, że rozumiemy temat dokładnie tak samo! :) Nie zdawaliśmy sobie także sprawy z tego, jak dużo dowiemy się o firmie i ludziach! Zawsze, kiedy tworzysz tego typu publikację do samego końca czujesz dreszczyk emocji i zastanawiasz się czy całość, tworzona przez kilkadziesiąt osób, będzie spójna. Na szczęście była! :D
Tu pobierzesz Culture Book’a od STX Next: cb_final_STXNEXT.
Dziękuję za rozmowę!
Joanna Trubisz pracuje w STX Next na stanowisku Brand and Communication Partnera.
Super robota STX, super robota Asiu!