Last but not least! Wystąpiłam jako ostatnia w cyklu webinarów #Możesz Na Nas Liczyć organizowanym przez GoldeLine. To było moje pierwsze w życiu takiego rodzaju doświadczenie w wersji online! Postanowiłam odważnie sprostać zadaniu i przygotować dla Was narzędzia do wykorzystania OD ZARAZ w działaniach HR&EB. A to wszystko dlatego, że wierzę w „EB DOING” – a nie tylko w „EB TALKING”.
Do nagrania tego materiału zainspirowało mnie pytanie zadane przez uczestniczkę jednego z forum HR. Brzmiało ono: „Jak myślicie, czego pracownikom potrzeba?”. Specjalistka HR zadała je w zapewne w dobrej wierze wiedząc przecież, że zwraca się do ekspertów. Tak sobie jednak wtedy pomyślałam, że przecież „ekspertami” od tego tematu nie są sami HRowcy, tylko ci, których potrzeby tak przecież chcemy poznać. Dlatego to pytanie mogłoby brzmieć zupełnie inaczej. I to bez względu na to nad jakim obecnie punktem styku z marką pracodawcy pracujemy:
Pomyślałam też, że agilowy mindset, a zwłaszcza konkretna metodologia Design Thinking sprawdzi się świetnie również teraz, kiedy wielu z nas pracuje zdalnie. Szczegółowo o metodzie DT możecie poczytać w innym miejscu na blogu (tu, tu oraz tu), natomiast w czasie godzinnego webinarum postanowiłam przedstawić najważniejsze jej kroki. Słuchaczy (a więc i za chwilę Was również) obdarowałam praktycznymi narzędziami do poznawania persony oraz do prowadzenia burzy mózgów. Co więcej, zgodnie z mą ideą, jaką jest „EB doing, a nie talking” – wszystkie z nich sprawdziłam w działaniu.
Częstujcie się zatem spostrzeżeniami, wnioskami lub konkretnymi narzędziami dotyczącymi:
- sytuacji spowodowanej przez COVID-19 i emocji, które w nas wywołuje. Więcej na ten temat pisałam ciut wcześniej na blogu („Czy wiesz co czują Twoi pracownicy w czasach izolacji?”).
- idei Design Thinking: „Myśl jak podróżnik!”, „Baw się!”, „Eksperymentuj jak dziecko!”, „Myśl rękami!”.
- poszczególnych kroków metody oraz głównego pytania, na które odpowiadają: Empatia – Definiowania potrzeb – Generowania pomysłów – Prototypowania – Testowania.
- charakterystyki etapu Empatii a zwłaszcza metod „Safari Design”. m.in. wywiad kontekstowy, grupy fokusowe, obserwacja, Dzienniczek Użytkownika, 5xwhy, Storyboard, „Myśl na głos”. Tu starałam się odwoływać do konkretnych moich projektów. Przy okazji, nie zdążyłam na webinarium opowiedzieć o pewnym fuck’upie… Popełniłam go przy okazji projektowania nowego doświadczenia dla mam powracających po tzw. urlopie macierzyńskim do pracy. Ale szybko się zreflektowałam i podzieliłam się tym w innym miejscu na blogu: „Moje fuck’upy w pracy stratega”. Zapraszam do przeczytania (ten wpis bije w statystykach wszelkie rekordy!).
- Mapy Empatii potrzebnej do zebrania wniosków, danych i spostrzeżeń na temat persony.
- Na koniec wrzuciłam garść tipów i inspiracji. Tu mam na myśli m.in. zestaw pytań do wykorzystania w czasie wywiadu z pracownikiem oraz skojarzeń, które mogą Wam pomóc przeprowadzić burzę mózgów w zespole.
Proszę uprzejmie. Przed Wami mój pierwszy w życiu webinar! Przygotowałam, poklikałam, pogadałam. Spodobało mi się:) Mam nadzieję, że Wam również!
A jeśli chcesz pogadać dłużej o metodzie Design Thinking, zainspirować się, skonsultować interesujące Cię tematy – to wiesz gdzie mnie znaleźć!