Pokaż mi jak to robisz… Czego w kontekście HR&EB może nas nauczyć Dr House?

Inne seriale są teraz na topie. „Orange is the new black”, „Black mirror”, „Ozark” to tylko niektóre z

Inne seriale są teraz na topie. „Orange is the new black”, „Black mirror”, „Ozark” to tylko niektóre z górnej części mojej listy. „Dr House” zawsze jednak będzie w moim sercu. Ten gruboskórny i nieokrzesany, lecz bardzo inteligentny, z doskonałym zmysłem analitycznym diagnosta doskonale wie jak obserwować innych. Czerpię z jego nauk pełnymi garściami.

Jeśli tylko mam czas, oglądam seriale (a wiadomo, że jako matka dwójki małych dzieci to go nie mam, bo wieczorami czytam raczej „O księżniczce, która chciała jeździć koparką”, niż oglądam co tam wyprawiają w żeńskim więzieniu…). Uwielbiam wracać do dr. House’a – w moim przekonaniu doskonałego nauczyciela w sztuce obserwacji innych ludzi. Stosuje on bowiem techniki bardzo przydatne w audycie marki pracodawcy. Jedną z nich jest: „Pokaż mi jak to robisz”:

Prawda, że to świetny sposób na odkrywanie tego, jak ludzie wykonują daną czynność? ;-) ;-) ;-)  Pozwala czasem dojść do bardzo zaskakujących wniosków.

Wg dr. House’a “wszyscy kłamią”. Nikt nie mówi prawdy chowając za wymyślonymi historyjkami swe wstydliwe nawyki, rodzinne tragedie, niszczące nałogi. Jednak Gregory wie o tym i zawsze podchodzi do opowieści drugiej osoby z “dystansem”, wnikliwie obserwując jego zachowanie, mowę ciała, szczegóły ubioru, itd. W poniższym fragmencie bezlitośnie obnaża kłamstwa singielki “na łowach”.

Można tak House’a oglądać bez końca wyszukując inspirujących fragmentów. Ale można też sięgnąć do znakomitej książki: “Twórcza odwaga” braci Kelleyów. Prekursorzy metody design thinking przytaczają kilka sprawdzonych technik przeprowadzania wywiadów. Oprócz znanego nam już z powyższych przykładów sposobu „Pokaż mi” możemy jeszcze skorzystać z:

  • „Narysuj” – poproś uczestnika badania o zwizualizowanie swoich przeżyć. To doskonały sposób na to, by zobaczyć jak układa priorytety, jak myśli, co jest dla niego ważne.
  • „5 x whys” – zadając pytania „dlaczego?”, „z jakiego powodu tak się dzieje” zmuszamy do uważnego zastanowienia się nad powodami pewnych działań. Poprzez tę metodę, leżącą u podstaw kultury organizacyjnej m.in. Toyoty odkrywamy ukryte motywy zachowań.
  • „Myśl na głos” – prosząc uczestników badania o to, by mówili na głos o czym myślą podczas wykonywania danej czynności badamy punkt widzenia danej osoby i to jak postrzega daną rzecz.

Obserwacja jest kluczem do zrozumienia użytkownika marki. To doskonały sposób na projektowanie poszczególnych punktów styku z nią w procesach Candidate&Employee Experience. Możesz przekonać się o tym na jednym z moich szkoleń. Najbliższe już we Wrocławiu, 13 września. Zapraszam! Wszystkie szczegóły znajdziesz pod linkiem https://bardzohr.pl/szkolenie-design-thinking-w-hr/.

Źródło grafiki tu.

Zostaw komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.