Małe kroki czynią wielką zmianę. Monterail i CD Projekt w tęczowych barwach!

Wreszcie doczekaliśmy się reakcji polskich pracodawców na ważne dla wszystkich tematy! Do tego trzeba odwagi, do tego trzeba

Wreszcie doczekaliśmy się reakcji polskich pracodawców na ważne dla wszystkich tematy! Do tego trzeba odwagi, do tego trzeba dojrzałości, do tego trzeba zwykłej ludzkiej przyzwoitości. Monterail oraz CD Projekt nie zgadzają się na wykluczanie społeczności LGBTQ+. I otwarcie to komunikują!

Equality is what makes America great!

Skrót LGBTQ+ pochodzi od angielskich słów i oznacza: lesbian gay bisexual transsexual/transgender queer. „Plus” dodany na końcu oznacza tu każdą kolejną grupę włączoną do terminu LGBTQ+, czyli między innymi osoby aseksualne, przyjaciele homoseksualistów i wiele innych. Dyskusja o prawach w.w. osób pojawia się regularnie, zwłaszcza w czerwcu każdego roku. Wtedy to organizowane są na całym świecie Parady LGBTQ jako upamiętnienie zamieszek Stonewall. Wybuchły one 28 czerwca w 1969 w Greenwich Village w Nowym Jorku i zapoczątkowały one właśnie ruch walki o prawa osób LGBT.

Dlaczego teraz ten temat pojawia się tak często w zagranicznych i naszych rodzimych mediach? Dlatego, że w miniony poniedziałek stała się rzecz, na którą czekały wszystkie środowiska LGBTQ oraz ich przyjaciele.

Sąd Najwyższy USA oświadczył, że jeśli pracodawca zwalnia kogoś ze względu na jego orientację seksualną, to jednocześnie łamie prawa człowieka. Zapis ten, de facto nie jest nowy, bo ustawa o prawach obywatelskich z 1964 mówiła o zakazie dyskryminacji ze względu na płeć (ang. sex). Ale właśnie, jak tłumaczy ekspert CNN, teraz wszyscy jesteśmy świadkami rozszerzenia znaczenia tego słowa o „gender”, czyli płeć kulturową/płeć społeczną. Czyli chodzi o to, że po raz pierwszy sędziowie wprost opowiedzieli się za prawną ochroną osób transpłciowych. Jedno słowo i jego ewaluacja zmieniło tak wiele!

 

Za oceanem wiele firm, również mających swoje przedstawicielstwa w Polsce, od długiego czasu otwarcie manifestuje swoje pozytywne i tolerancyjne nastawienie. Z pewnością na tej liście znajdzie się Intel, Google (of course!), CitiBank, IBM, Microsoft czy Aviva. W social mediach możesz też obserwować wiele cenionych postaci ze świata biznesu i zarządzania otwarcie zaangażowanych w budowanie kultury otwartości.

Niestety, niektórzy polscy politycy, zwłaszcza w środku kampanii prezydenckiej…, próbują pokazać społeczność LGBTQ+ w nieprawdziwym i negatywnym świetle. Wszystko po to, by wykluczyć tę grupę z publicznej debaty. Jak słyszeliśmy niedawno, próbują nawet wykluczyć tę grupę ze społeczności nazywając ją „nie ludźmi a ideologią”… (link do rozmowy, w czasie której redaktorka Kolenda-Zaleska wyrzuca ze studia TVN posła za słowa o LGBT znajdziesz tu). Po tym materiale media społecznościowe zalała fala deklaracji i wsparcia dla osób dyskryminowanych ze względu na płeć/gender. Na wielu profilach moich znajomych czytałam słowa oburzenia mówiące o tym, że nie wolno milczeć w tej sprawie. Dlatego tym bardziej chylę czoła przed tymi pracodawcami, którzy otwarcie przywdziewają tęczowe barwy!

Monterail i CD Projekt zmieniają swoje loga

Co-Founderzy Monterail Bartosz Rega i Szymon Boniecki podkreślają, że siłą Monterail od zawsze byli i są ludzie – wszyscy ludzie, którzy tworzą tę firmę, ich ciężka praca i zaangażowanie:

To, że od zawsze w pierwszej kolejności stawiamy na ludzi nie powstało jako hasło na potrzeby kampanii rekrutacyjnej, ale jest całkowicie oczywistym wyrazem wdzięczności dla osób, które decydują się do nas dołączać. Zdecydowaliśmy się zareagować w związku z obecnymi wydarzeniami politycznymi w kraju, bo chcemy podkreślić, że w nas jako organizacji nie ma zgody na dehumanizację jakichkolwiek grup czy jednostek oraz, że są są takie firmy, które są otwarte i wspierające wszystkich, niezależnie od płci, orientacji seksualnej ani pochodzenia. Chcemy, żeby zarówno osoby wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji wiedziały, że społeczność LGBTQ+ ma nasze pełne wsparcie

Co więcej, okazuje się, że takie działanie jest mocno skorelowane z wartościami firmy. Bartosz Rega podkreśla, że to właśnie takie sytuacje są papierkiem lakmusowym kultury organizacyjnej. To w takich właśnie sytuacjach firma pokazuje jaka jest naprawdę:

Jednym z naszych filarów strategicznych na 2020 rok jest Diversity & Inclusion. Sytuacja związana z pandemią sprawiła, że w pierwszej połowie tego roku byliśmy zmuszeni do bardziej aktywnych działań na innych polach, ale teraz powoli wracamy do realizacji tego, co musiało nieco dłużej zaczekać. Zmiana logo jest tylko (i aż) pierwszym takim działaniem, które podejmujemy, aby silniej okazywać wsparcie dla równości i różnorodności.

 

Przed Wami różnorodny zespół Monterail!

W przeciwieństwie do zmiany loga w Monterail, które przyciągnęło zdecydowaną ilość zwłaszcza pozytywnych komentarzy, dyskusja nad takim samym ruchem w CD Projekt Red jest nieco bardziej spolaryzowana. Krytycy tej decyzji, na wielu forach growych czy w branżowych mediach, odgrażają się, że wpłynie to na ich decyzje zakupowe. Wg nich producent gier nie powinien mieszać się w tematy społeczno-polityczne. Atmosfera dyskusji jest bardzo gorąca, bo działania firmy bronią też ogromne rzesze graczy. Spójrzcie na tę ilość komentarzy!

Jeśli poczytasz artykuły w mediach na ten temat, to szybko zorientujesz się, że firma nawet nie zamierza komentować tej sprawy. Na swojej www wyjaśnia, że:

Jesteśmy zwolennikami pełnej tolerancji światopoglądowej. Zwalczamy wszelkie przejawy rasizmu, homofobii czy ksenofobii. Wierzymy, że tolerancja jest istotnym elementem wspierającym kreatywność i innowacje.

Wartości firmy widoczne są również w jej produktach! Wystarczy wspomnieć głównego bohatera kultowej gry „Wiedźmin”. Gerald jest odmieńcem, który walczy z potworami zagrażającymi ludzkiej cywilizacji. Jakież to wymowne w kontekście dzisiejszej dyskusji o nietolerancji i wykluczeniach…

Oczywiście CD Projekt ze swoimi przychodami i pozycją na rynku nie musi odnosić się jakoś szczególnie do tych konserwatywnych utyskiwań. I dobrze, niech po prostu dalej robi swoje!

 

To może Cię zainteresować:

Przeczytaj o tym jak zbadać kulturę organizacyjną i zdefiniować wartości [case].

Grafika główna: Photo by Harry Quan on Unsplash

Szukasz szkolenia z Employer Branding lub badania kultury organizacji?


Bądź na bieżąco z Employer Brandingiem => zapisz się na newsletter bardzoHR


Podziel się

Skomentuj wpis