Sprawdź listę hooków, które możesz wykorzystać w komunikacji marki pracodawcy by zaintrygować, zaangażować w interakcję i zaprosić odbiorców po ‘więcej’.
Wywołują emocje, zachęcają do wypowiedzi, angażują. Mogą być wizualne, dźwiękowe, tekstowe. Choć możesz je spotkać w mailach, w reklamie, prawdziwą furorę robią obecnie w mediach społecznościowych. LinkedIn, Instagram, Facebook, TiKTok? Wszędzie, gdzie publikujesz content EmployerBranding, możesz zastosować chwytliwe „haczyki uwagi”!
Czym jest hook?
To element, który otwiera Twoją wypowiedź, zaprasza po więcej, otwiera dyskusję. Bo przecież o to chodzi w skutecznej komunikacji marki pracodawcy, prawda? Nie chcemy być jedynie tablicą z ogłoszeniami, nie chcemy pełnić funkcji informacyjno-obwieszczeniowej. Prezentując obietnicę marki i korzyści Employee Value Proposition chcemy rozmawiać z odbiorcą, poznawać jego punkt widzenia i sprawdzać, czy pokrywa się z naszym. Chcemy też przybliżać mu naszą kulturę organizacyjną, pokazać sposób w jaki rozumujemy, patrzymy na świat.
Sprawdź w czym narzędzie archetypów może pomóc Ci budować story marki pracodawcy: „Nie warto być nijakim”. |
Od wielu lat obserwując marki pracodawców i ich komunikację odnoszę wrażenie, że:
mają one tendencję do kopiowania informacji z tablic ogłoszeniowych wywieszonych na korytarzu wprost do social mediów. To błąd. Tracą one przez to szansę na wykorzystanie unikalnego charakteru i możliwości interakcji z grupą docelową, jakie oferują te kanały. Treści często są statyczne, nieangażujące i nie docierają do odbiorców marki.
Takie podejście sugeruje, że wcale nie chcemy rozmawiać z odbiorcami. Obwieszczamy ugrzecznione posty z życia firmy bojąc się przedstawiać w nich charakter firmy.Takie sterylne i pozbawione autentyczności komunikaty nie budują prawdziwych relacji z potencjalnymi kandydatami. Ukrywanie prawdziwej kultury organizacyjnej i wartości firmy sprawia, że przekaz jest niewiarygodny i nie wyróżnia się na tle konkurencji. W rezultacie tracimy szansę na przyciągnięcie osób, którzy pasują do naszej organizacji nie tylko pod względem umiejętności, ale również wartości i osobowości. Brak dialogu uniemożliwia poznanie oczekiwań kandydatów i dostosowanie do nich naszej komunikacji.
Twoi Ambasadorzy Marki będą wdzięczni, jeśli zrobisz z nimi ćwiczenia oparte na hook’ach. Mogę przeprowadzić dla Was takie warsztaty (offline lub online), napisz! |
„Haczyki uwagi” mogą być napisane z humorem, mogą intrygować, sygnalizować pewne napięcie, wywoływać emocje u odbiorcy, odwoływać się do jego wartości, wrażliwości, stylu komunikacji. Mogą przyjmować różne formy, np. pytania retoryczne, zaskakujące stwierdzenia, intrygujące fakty lub gry słowne. O jego skuteczności decyduje autentyczność i rezonowanie z konkretną grupą docelową. Dobrze dobrany zatrzymuje uwagę naszeg odbiorcy na dłużej.
Lista hook’ów do wykorzystania w Employer Brandingu:
- Czy w Twojej firmie też Cię tak traktują?
- Tego o nas na pewno nie wiesz.
- Tego nigdy nie rób w pracy
- Czego HR nigdy Ci nie powie?
- Czym różni się X od Y?
- Nawet nie myśl o aplikowaniu do naszej firmy, dopóki nie nauczysz się X.
- Wiesz, że możesz TO zrobić, prawda?
- Tę cechę ma 76% naszych pracowników.
- Nie przyszło nam to łatwo, ale przyznajemy się do tego, że X.
- W tym poście znajdziesz 5 wskazówek na temat X.
- Oby nigdy Ci się to nie przydało.
- Czy było warto? Sprawdź co odpowiedzieli nasi pracownicy.
- Jak oni to robią? Sprawdź czy pasują do Ciebie.
- Czy tylko my tak mamy, że X.
- Ten post odmieni Twoje postrzeganie X w 3 minuty.
- Czujesz, że 'pasujesz’?
- ’Być częścią zespołu’ czy 'mieć wpływ’? Co wybierasz?
- Ten temat jest ważny dla naszej ekipy. Czy dla Ciebie również?
- Jak radzisz sobie z ogromem zadań? Dopisz propozycje do listy.
- Jeśli pozwolisz sobie na TO, to co się wydarzy?
- Nie mieliśmy pojęcia, że TO okaże się tak ważne dla naszych koleżanek.
- Zapytaliśmy kandydatów czego oczekują od procesu rekrutacji. TO nas zaskoczyło.
- Czego junior nigdy nie powie ekspertowi?
- Sukces pracownika czy sukces pracodawcy?
- Większość kandydatów robi X, Ty zrób Y,=.
- A gdybyś to zrobił/a, to co by się stało?
- Przez ten projekt wielu z nas nie spało w nocy. Ale zdecydowanie było warto. Sprawdź dlaczego.
- Mówią, że pracownik nie może być równie ważny co klient? Dziwne, u nas to działa.
- Rozwój. Przywilej pracownika czy obowiązek pracodawcy?
- Kiedy zobaczyłam TO na firmowej stołówce, nie mogłam uwierzyć.
- Czy to jest w ogóle legalne?
- To w firmach powinno być zabronione.
- Na jakie hasła pracodawców masz alergię? Sprawdź nasze typy.
- Jak daleko jesteś w stanie się posunąć, aby zdobyć X?
- Możesz, ale nie musisz. U nas to możliwe.
- Jeden z najsilniejszych motywatorów w naszej firmie to X. Czy dla Ciebie jest to równie ważne?
- Moda czy obowiązek pracodawcy? Sprawdź do czego zobowiązujemy się już w 1. dniu pracy.
- Owocowe czwartki mają znaczenie. Prawda czy fałsz?
- Jaki jest największy koszmar specjalisty X?
- Do tego pracodawcy nigdy się nie przyznają.
- Tego HR na rekrutacji nigdy nie przyzna.
- Wypróbowaliśmy ten sposób w zespole inżynierów. Czy sprawdzi się u Ciebie?
- Ile razy w miesiącu zadajesz sobie pytanie X.
- Oto jak osiągnęliśmy X w 26 dni.
- Jeśli jeszcze raz usłyszymy jak nasz pracownik mówi X, to Y.
- Jak zintegrować zespół w 5 krokach?
- To zdanie klienta w stronę naszego pracownika nas dosłownie zamurowało.
- Czego nigdy u nas nie znajdziesz?
- Najgorsza rzecz, jaką usłyszysz na naszych firmowych korytarzach to…
- Oto lista 63 argumentów naszych pracowników dlaczego warto u nas pracować. Punkt 49. z pewnością Cię zaskoczy.
- Musimy to wreszcie z siebie wyrzucić…
- Jak byś zareagował/a, gdyby…
- Trzy powody, dla których…
- Juniorzy często popełniają ten błąd
- Nigdy nie awansujesz, jeśli…
- Co najbardziej zaskoczyło Cię podczas dnia otwartego?
- Mamy dość „benefitów” w stylu… A Ty?
- Czy wierzysz w mity na temat pracy w naszej branży? My już nie.
- Sekret udanego onboardingu? Zdradzamy go w tym poście.
- To jedno pytanie zmieniło wszystko w naszym X.
- Jak wygląda poniedziałkowy poranek w naszej firmie? Zobacz sam/a.
- Obalamy 5 mitów o pracy zdalnej (na naszym przykładzie).
- Gdybyś mógł/mogła zadać jedno pytanie naszemu CEO, co by to było?
- To, co mówią o nas nasi byli pracownicy, naprawdę nas wzrusza.
- Awans w rok? U nas to możliwe. Poznaj historię X.
- A co, jeśli Ci powiemy, że X.
- Żaden znany nam pracodawca tego nie robi i zastanawiamy się dlaczego.
- Nasi Klienci oburzyli się słysząc to zdanie.
- Zastanawiasz się co jest nie tak z Twoją pracą?
- Wysyłasz CV a oni nie dzwonią?
- W historii naszej firmy nie mieliśmy jeszcze takiego pracownika.
- Szczęście w pracy – oni mówią na to „fanaberia”. My twierdzimy, że X.
- Czy to w ogóle możliwe? Sprawdź co zrobili X, Y i Z.
- Jeśli zaczniesz dzień od X, to co się stanie?
- Jaka jest najważniejsza zasada pracy w roli X?
Przykłady użycia? Proszę bardzo:
Przykład 1.: „Jeśli jeszcze raz usłyszymy jak nasz pracownik mówi, że… potrzebuje wyjść z pracy wcześniej.To odpowiemy: nie ma sprawy!
Jesteśmy dorośli. Nie marnujemy czasu na sprawdzanie kto ile przesiedział przy biurku.”
Przykład 2.: „Zamień nielubianego szefa w lubianą szefową. Poznaj X i sprawdź czy aby obecnie nie rekrutuje do swojego zespołu… ;-)”
Przykład 3.: „W czasie, w którym przeczytasz ten post kolejnych 50 operatorów produkcji weźmie udział w certyfikowanym szkoleniu”.
Przykład 4.: „Przeznaczyliśmy 240h na realizację tego projektu. Gdyby nie trzy kluczowe decyzje, mógłby on trwać 2x dłużej”.
Przykład 5.: „Oby nigdy Ci się to nie przydało… Szkolenie z pierwszej pomocy. Dziś ćwiczył zespół operatorów produkcji. Mamy zatem w firmie kolejne osoby, które potrafią przeprowadzić resuscytację, zatamować krwotok, pomóc niemowlęciu w przypadku zadławienia. Wiedzą JAK. Tak na wszelki wypadek!”.
Przykład 6.: „Jaki jest najlepszy sposób na pisanie hook’ów…? Pisanie hook’ów „.
Pamiętaj, konkurujesz z innymi markami pracodawców o uwagę odbiorców. Codziennie. Warto zapamiętać, że dobry haczyk:
- Zwiększa zaangażowanie odbiorców: natychmiastowo przyciąga uwagę i zachęca do interakcji (czytania, komentowania, udostępniania).
- Buduje ciekawość i intrygę: wzbudza ciekawość i sprawia, że odbiorca chce dowiedzieć się więcej.
- Wyróżnia na tle konkurencji: w zalewie informacji unikalny i kreatywny hook pomaga Twojej marce pracodawcy się wyróżnić.
- Wzmacnia wizerunek marki: przemyślane hooki mogą komunikować wartości i charakter Twojej organizacji w sposób nienachalny.
- Generuje dyskusję i dialog: pytania i prowokujące stwierdzenia zachęcają do komentowania i wymiany opinii.
- Dociera do szerszego grona odbiorców: angażujący content z dobrym hookiem ma większą szansę na viralowe rozprzestrzenianie się.
- Poprawia wskaźniki efektywności: przekładają się na wyższe wskaźniki klikalności (CTR) i czasu spędzonego na stronie www kariera.
- Ułatwia zapamiętanie przekazu: są łatwiejsze do zapamiętania i powtórzenia.
- Pozwala na kreatywne przedstawienie EVP: dają możliwość nieszablonowego zaprezentowania oferty wartości marki dla pracownika.
- Buduje relację z potencjalnymi kandydatami: angażująca komunikacja oparta na dobrych hookach buduje pozytywną relację z przyszłymi pracownikami.
Masz ulubione hooki? Dopiszesz coś do listy?
Photo by Mariya on Unsplash