Książki dla miłośnika Employer Brandingu. 16 zacnych pozycji (lista aktualizowana na bieżąco)

Zachęcona pytaniami moich studentów na temat “książek o EB, na które warto przeznaczyć swój czas” przygotowałam subiektywną listę

Zachęcona pytaniami moich studentów na temat “książek o EB, na które warto przeznaczyć swój czas” przygotowałam subiektywną listę pozycji “must have”. Mnie te tytuły dały bardzo wiele. Chociaż każde z nich z innej perspektywy dotyka interesującego nas tematu, stanowią inspirującą całość.

  1. N. Hatalska, „Cząstki przyciągania” – pozycja obowiązkowa dla kogoś, kto chce rozejrzeć się wśród ciekawych, niestandardowych kampanii marketingowych. Choć autorka wspomina o zaledwie 3 czy 4 działaniach z obszaru Employer Branding, to zdecydowanie warto zainspirować się całą resztą również.
  2. P. Tkaczyk, “Zakamarki marki” – książka, którą pochłonęłam w czasie jednej podróży pociągiem relacji Wrocław – Poznań. Autor przybliża świat marki, wizerunku, tożsamości, pozycjonowania, insightu. Ten słynny na całą Polskę Wrocławianin wie jak opowiadać historie o marce. Robi to naprawdę dobrze. A w dodatku świetnie przedstawia podstawowe zagadnienia ze świata brandingu. Myślisz, że to nie Employer Branding? Zajrzyj do książki, a przekonasz się jak niewielka jest odległość pomiędzy Klientem a Pracownikiem.
  3. J. Dąbrowska, “Praktyka Employer Brandingu. Rozmowy z managerami” – książka w 100% dotyka tematy EB, i to z bardzo praktycznej strony. Choć interlokutorami są przedstawiciele najrozmaitszych organizacji, na pewno znajdziesz tam wiele praktycznych rad, które z powodzeniem będziesz mógł zastosować w swojej małej lub dużej organizacji.
  4. Simon Barrow, Richard Mosley, “The employer brand. Bringing the best of brand management to people at work” – na tę książkę trzeba mieć trochę czasu. Wymaga skupienia, uważności, analizy. Nie jest łatwa (nie tylko dlatego, że czyta się ją w nie-ojczystym języku). To niejako przewodnik w świecie EB. Bo jak piszą na Amazonie: “Written by the creator of the Employer Brand concept and one of its most experienced practitioners, this book provides an inspirational and practical guide to the subject. Whether you are in senior line management, HR, marketing or internal communications, you will discover how managing your employer brand more effectively can improve your performance”.
  5. K. Katarzyna Wojtaszczyk, „Employer branding czyli zarządzanie marką pracodawcy” – autorka przede wszystkim wyjaśnia dlaczego należy stosować EB oraz w jaki sposób zarządzać marką organizacji jako pracodawcy. Chociaż jest to pozycja dość “naukowa”, to jest bardzo realna i pożyteczna.
  6. J. Leary-Joyce, “Budowanie wizerunku pracodawcy z wyboru” – autorka rozmawiała z przywódcami, kierownikami i pracownikami 100 najlepszych brytyjskich pracodawców, publikowanej przez tygodnik “Sunday Times” i stworzyła swoisty poradnik kształtowania angażującej atmosfery pracy.
  7. David Ogilvy, “Wyznania człowieka reklamy” – znów możesz być zaskoczony, że pozycja nie-EBowa. Wprost przeciwnie. Jej absolutnie najmocniejszą stroną są barwne anegdoty, które przybliżają nas do rozumienia po co ta reklama w ogóle jest potrzebna. Ten bestseller aż się prosi o należne miejsce na półce Employer Brandingowca.
  8. J. Collins, “Od dobrego do wielkiego” – zaskakujące opisy 11 przypadków firm, które zmieniły swą kulturę organizacji, swoje DNA i stały się rozpoznawalne na całym świecie (m.in. Intel, Coca-Cola i General Electric). Magazyn „Fast Company” nazwał tę książkę biznesową ideą roku. Czy potrzeba zachwalać ją dalej?
  9. K. Murray, “Inspirująca komunikacja” – podtytuł tej książki to “Podręcznik dla liderów”, ale moim zdaniem mógłby on z powodzeniem brzmieć “Podręcznik dla EBowca”. Jest bardzo praktyczna i inspirująca.
  10. F. Laloux, „Pracować inaczej” – chwilami trudna w odbiorze, ale baaaardzo mądra książka. Pokazuje kulturę organizacji, jej przemiany, jej ewolucję. Turkus w czystej postaci. Mówi się o nim coraz więcej i częściej, nie tylko na konferencjach HR.
  11. T. Kelly i D. Kelly, “Twórcza odwaga” – mam tę książkę w formie e-booka, ale gdyby była w wersji “tradycyjnej” na pewno zawierałaby mnóstwo karteczek post-it wraz z notatkami poprzyklejanymi przy interesujących fragmentach. A tych jest w książce mnóstwo! Przykłady projektów realizowanych metodą design thinking nie tylko rozszerzają źrenice ciekawości, ale przede wszystkim umacniają w przekonaniu, że DT z powodzeniem można wykorzystywać w Employer Brandingu (w wielu miejscach na blogu dowiedzieć się możesz jak to robić, np. tu, tu lub tu).
  12. Maja Gojtowska, “Candidate Experience. Jeszcze kandydat czy już klient?” – Maja dzieli się przemyśleniami i – przede wszystkim – przykładami z polskiego rynku na ciekawy, trafny i spójny Candidate Experience. Dwanaście rozdziałów książki przybliżą Ci nie tylko to czym CX tak naprawdę jest, ale w interesujący sposób zaprezentują refleksje Mai poparte danymi z badań. Moja recenzja książki, do której szczerze Cię zachęcam, przybliży Ci więcej szczegółów.
  13. Dorota Raniszewska, Jeden obraz – wiele słów” – absolutnie fenomenalna (i obowiązkowa) pozycja dla trenerów, facylitatorów, coachów, moderatorów badań fokusowych. Jak za pomocą obrazów rozmawiać m.in. o rozwoju osobistym, ważnych decyzjach, a także marce własnej i marce osobistej.
  14. Justyna Matras, Rafał Żak, “Trener w rolach głównych” – jesteś trenerem? Tę książkę musisz koniecznie przeczytać. Mnóstwo narzędzi, mnóstwo wiedzy (ciekawy rozdział o procesie grupowym), mnóstwo inspiracji (przykłady!).
  15. Kim S. Cameron, Robert E. Quinn, “Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana”. Kulturę organizacji trudno zdefiniować, bo jest jak powietrze. Ona po prostu jest. Czy zarządzamy nią świadomie, czy próbujemy jej nie zauważać – wywiera kluczowy wpływ na organizację. Autorzy książki wyjaśniają krok po kroku jak kulturą “zarządzać”, a ich Model Wartości Konkurujących jest (empirycznie przeze mnie sprawdzonym!) doskonałym wręcz narzędziem upraszczającym niełatwe przecież zagadnienia, jakim są bez wątpienia kultura i wartości.
  16. Eric G. Flamholtz,  Yvonne Randle, “Kultura firmy”. Warto wydać na tę książkę niemałe pieniądze. Wydana przez ICAN Institute gwarantuje wysoką jakość merytoryczną. Autorzy opisali pięć obszarów zarządzania kulturą: Orientacja na klienta // Orientacja na ludzi // Orientacja procesu // Silne standardy wydajności i odpowiedzialności// Innowacja i otwartość na zmiany. Liczne przykłady i analizy pomogą Ci opracować sześcioetapowy konkretny plan zarządzania kulturą organizacji. Pamiętaj jednak, że nie ma tu gotowych odpowiedzi. Tak, jak nie ma jednego, gotowego wzorca kultury.

A Ty, co byś dodał/a do listy?

 

Grafika tu.

Pin It

2 komentarze: “Książki dla miłośnika Employer Brandingu. 16 zacnych pozycji (lista aktualizowana na bieżąco)

Zostaw komentarz